Første avtale av sitt slag i Norge:: Kjempepakke til Trondheim
Nå kl. 12 fredag 12/2 inngikk Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Staten ved Statens vegvesen og Jernbaneverket en bymiljøavtale.
Dette er første avtalen av dette slaget i Norge, i følge pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje.
Milliarder fra staten til Trondheim
Trondheim har inngått Norges første bymiljøavtale med staten. Byen får 3,76 milliarder kroner fram til 2023 for å hindre vekst i biltrafikken.
1,4 av de 3,76 milliardene går til å utvikle et superbusstilbud. Pengene skal brukes på traseer, holdeplasser og bussdepot.
Forandrer Trondheim
Bymiljøavtalen kommer til å forandre Trondheim. Bakgrunnen for avtalen er Klimaforlikets nullvekstmål – det vil si at all vekst i persontrafikken i voksende storbyområder skal skje ved at folk reiser kollektivt, sykler eller går.
Avtalen representerer en styrking og videreutvikling av Miljøpakken i Trondheim, som så langt har oppfylt nullvekstmålet. Den markerer en milepæl i klimapolitikken. Åtte andre storbyområder får inngå avtaler, men Trondheim er først til å oppnå enighet med staten.
Dette gir staten – fordelt på tiltak:• 1 milliard kroner til tiltak på riksveg innen programområdene kollektiv, sykkel, miljø og gåing – altså ikke biltrafikk.
• 1,4 milliarder kroner til investering i superbussløsning i Trondheim. Staten dekker 50 prosent av de samlede kostnadene.
• 1, 36 milliarder i belønningsmidler for perioden 2016-2023. Belønningsmidlene går til tiltak som bidrar til bedre byluft og mindre kø i byområdene.
Dette er en videreføring av tidligere ordning. Trondheim har allerede (2009-2015) fått 870 millioner kroner i belønningsmidler.
• Utvikling av jernbanen skal sees i sammenheng med utviklingen av det øvrige kollektivtransportnettet.
Dette krever staten - forpliktelser:• Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forplikter seg til å treffe tiltak som sikrer at veksten i persontrafikk tas med kollektiv, sykling eller gåing, for eksempel restriksjoner på bilkjøring.
• Må bygge en tettere by nær eksisterende og nye kollektivtraseer, spesielt rundt holdeplasser og stasjoner.
• Avtalepartene skal samarbeide om å utvikle et sammenhengende nett for alle som sykler og går, med god adkomst til kollektivsystemet. Dette inkluderer jernbanen.
• Avtalepartene skal samarbeide om å utvikle knutepunkter.
Effekten av tiltakene skal måles slik:• Trafikkutviklingen fordelt på reisemidler. Overvåkes via reisevaneundersøkelser, måling av vegtrafikk og telling av kollektivreiser
• Klimagassutslipp
• Begrensinger på parkering
• Fortetting av byen
Avtaleparter er Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten ved henholdsvis Statens vegvesen og Jernbaneverket. Avtalen ble signert fredag av:
• Ordfører Rita Ottervik i Trondheim.
• Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag.
• Direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet
• Direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket