Ny tunnelkjempe fra Sandvik

Beskrives som en trebom, elektrohydraulisk jumbo for tunnel og gruve.

Fra Tampere kommer enda en kjempe for bruk i tunnel- og gruveapplikasjoner.
Fra Tampere kommer enda en kjempe for bruk i tunnel- og gruveapplikasjoner. Foto: Sandvik
Publisert Oppdatert

Sandvik Mining and Rock Technology har lansert den splitter nye Sandvik DT1132i.

Den beskrives som en stor og produktiv tunnelrigg og med den nye høyfrekvente borhammeren Sandvik RD535 og borstål designet for høyhastighetsboring, gir dette brukerne en unik løsning for deres borebehov underjord, skriver de i en pressemelding.

Maskinen er klar for bestilling opplyser Mona Ysterud, i Sandvik Norge AS.

Automatisering

DT1132i er en trebom, elektrohydraulisk jumbo som er designet for hurtig og nøyaktig boring i tunnel og gruve. Den datastyrte riggen har både operatørstyrt bominnstilling, automatiske innstillinger og automatiske borefunksjoner.

Ny rigg, nye funksjoner

Med en ny RD535 borhammer automatiserte borefunksjoner og nytt borstål gjør at DT1132i leverer de nødvendige resultatene, men med 40% mindre eksospartikler, opptil 20% høyere borsynk og med 25% mer sidedekning (3 x SB160i 190m2 -19.400m x 12,200m), ifølge Sandvik selv.

Ny hytte for sikkerhet og komfort

En ergonomisk vibrasjonsdempet FOPS-kompatibel hytte er designet for den nye riggen. Dette gir føreren en bedre sikt og lavere støynivå inne i førerhuset takket være sine akustiske vinduer.

Et filtreringssystem for å minimere støv inne i førerhuset (i henhold til standard EU6 / 7) og et åpent og romslig førermiljø med døråpninger som er plassert på baksiden av førerhuset for å minimere forstyrrelser for føreren, skal gjør lange arbeidsdager bedre for fører.

Diagnostikk integrert

For å øke effektiviteten til riggen og operatøren ytterligere, er omfattende diagnostikkinformasjon integrert i skjerm. Dette inkluderer borediagnostikk for bominstrumentering, borekontrollsystem og nakkesmøring, sammen med diagnostikk for elektriske motorer, pumper (hydraulikk og vann), transmisjonssystem, dieselmotorer, bremsesystem, støttelabber og kabeltromler. Riggen har også holdbare deksler og har et nytt dekseldesign, der alle sider er dekket og alle servicepunktene er enkle å få tilgang til.

Steg 5-Cummins

DT1132i har fått et transmisjonssystem med en Cummins B6.7, 168kW dieselmotor (trinn 5) som kan betjenes opp til 5000 meter over havet uten endringer.

Den nye motoren gir opptil 90% reduksjon i NOx-utslipp (sammenlignet med steg 3-motorer), med mer enn 90% massereduksjon for DPM. .

Les mer om riggen i Anleggsmagasinet Nr.9 i år.