23948sdkhjf

Epirocs Ambisjoner: Full linje med nullutslipp

Innen utgangen av 2025 skal Epiroc tilby full linje med nullutslippsmaskiner, og for de maskinene som ikke er klare innen den tid, skal det tilbys med konverteringsløsninger montert på fabrikk.

- Det er heftige ambisjoner, innrømmer Espen Paulseth, markedssjef underjord i Epiroc Norge AS.

Under Vei og Anlegg presenterte Epiroc flere nyheter (og verdensnyheter), blant annet deres nye flaggskip SmartROC T25R. Men alt dette startet for mange år siden for å løse utfordringen med ventilasjon i underjords drift som gruver, det hadde med andre ord ikke noe med å redde planeten å gjøre.

I dag har ting endret seg og Epiroc ser sitt snitt til å tilby nullutslippsmaskiner til flere applikasjoner og flere maskiner er under utvikling.


Epiroc Boomer E2 Battery. Illustrasjon: Epiroc

Tunnelriggene

Til boring kommer det en 3-boms tunnelrigg på over 52 tonn i tillegg til komplettering av små og medium serier. Disse skal drives med batteri for fremdrift og gå på nettstrøm på stuff som vanlig, under produksjon lades batteriene opp igjen.

Battery-boomer

I dag kan de tilby 1- og 2-boms tunnelrigg, produksjonsrigg og bolterigg. Med seg på messa hadde Epiroc 2-boms riggen Epiroc E2C Battery (boomer). Den går 20 kilometer på batteri og ved å fjerne hele dieselmotoren hopper man bukk over steg V-problematikken med renseteknologien som ikke er så glad i mye star/stopp og kort kjøring. Neste år kommer en helt ny versjon av denne som får modellbetegnelsen E20, da med nytt understell, hytte og batteriløsningen som vises på messemaskinen.


2-boms riggen Epiroc E2C Battery (boomer) ble vist på messa. Den går 20 kilometer på batteri og ved å fjerne hele dieselmotoren hopper man bukk over steg V-problematikken. Foto: Fredrik Saugstad

Utlastingen

Til utlasting kommer hjullasteren ST18 med maskinvekt over 50 tonn og dumperen MT65 som har lastekapasitet 65 tonn, med andre ord tungt utstyr til tunge oppgaver. Disse vil gå på batteri og bruke battery-swap (bytte batteri). Det jobbes også med varianter av pantograf for dumpere med lang og, eller bratt kjøring. I dag har allerede Epiroc hjullasteren ST14 (40 tonn maskinvekt) og dumperen MT42 (42 tonns lastekapasitet) med battery-swap-løsning. Batteriløsningene er det Rockvolt som tar seg av, Epirocs egen batteriavdeling.

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094