23948sdkhjf

Saggrenda bru tok prisen

Saggrenda bru i Kongsberg har fått kommunens arkitekturpris for 2020.

Samtidig har Kongsberg kommune tildelt vegprosjektet E134 Damåsen-Saggrenda skiltdiplom for utsmykningen av to rundkjøringer i Sellikdalen med skulpturene «stående og liggende Møbius».

– Vi har lagt ned en stor innsats i planleggings- og prosjekteringsfasen for at veganlegget skal fremstå med gode estetiske kvaliteter. Det er derfor hyggelig at dette legges merke til, og at det verdsettes gjennom at prosjektet tildeles Kongsberg kommunes arkitekturpris og skiltpris (Møbius) 2020, sier prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Juryens begrunnelse

«Brua representerer noe nytt og annerledes, samtidig som den gjenspeiler bygningsfysikken og tradisjonell brubygging. Buen under brukonstruksjonen referer til historisk brubygging, og bryter det statiske uttrykket. Brua ligger godt i terrenget, og uttrykker soliditet. Området rundt er også bearbeidet på en måte som tilfører prosjektet ytterligere kvaliteter som for eksempel steinsetting av plastringsområder under brua. Tilleggsarealene er beplantet med rogn og gran».

Saggrenda bru får arkitekturprisen fordi bruas utforming og tilleggsarealer tilfører landskapet og området rundt positive kvaliteter»

Brua er en del av nye E134 mellom Damåsen og Saggrenda. Lengden er 307 meter, og bredden er 20,5 meter. Buespennet er 78,5 meter. Buene er laget av 74 000 meter armeringsjern og 1 200 kubikk betong. Buene ble støpt kontinuerlig i 34 timer. Brua har en høyde på 26 meter over vannspeilet i Kobberbergselva.

Skiltdiplom til rundkjøringskunsten

«Skilting blir brukt for profilering. Et skilt trenger ikke nødvendigvis bestå av bokstaver. Det kan også være symboler eller en logo. Møbiusskulpturene er en kunstnerisk utsmykking som profilerer teknologibyen Kongsberg som en del av nye E134. Møbius er et objekt som består av kun én flate og kun én ytterkant. Møbiusskulpturene tildeles skiltdiplom for originalitet og fordi de profilerer teknologibyen Kongsberg på en annerledes måte.

Arkitekt: Peter Aasen fra Nuns Arkitektur AS, Tiltakshaver: Statens vegvesen. Hovedkonsulent: Multiconsult Entreprenør: Arbeidsfellesskapet Metrostav, Bertelsen og Garpestad og HAG Anlegg.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141