23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Etter noen timer i en Kobelco SK300: - Her er det mye fart, krefter og komfort

AM PÅ TUNGT: Sindre Kvarberg (39) fra Biri er maskinfører på den store og nye Kobelco SK300LC-11 beltegraveren til Dobloug Entreprenør.


FRA ARKIVET: Denne artikkelen ble publisert på Tungt 17. januar 2025. 


Kvarberg har solid erfaring som maskinfører, og har sittet bak spakene på et stort antall maskiner. Men aldri har han hatt en maskin på denne størrelsen som er så rask og presis.

Maskinen er en Kobelco SK300LC-11, som denne serien heter. Den kom første gang i 2021, og samme år kom den til Norge. Så langt har Entrack AS levert rundt 30 maskiner av denne typen i Norge. De nærmeste konkurrentene er Cat 330, Volvo EC300, Komatsu PC290 og Hitachi ZX300.

Medfødt interesse

Maskinfører Sindre Kvarberg jobber i et elveløp på Brumunddal da AnleggsMagasinet treffer han midt i januar. Han er vokst opp i anleggsbransjen, og han var ikke gamle karen da han første gang satt bak spakene på en av maskinene i farens anleggsfirma. I 2008 tok Kvarberg og hans to brødre og søster over familiebedriften, som i dag heter Kvarberg AS. I 2017 solgte han seg ut av firmaet, og var da kun gårdbruker noen år. I 2022 ble han ansatt i Dobloug Entreprenør som maskinfører, og ga seg samtidig som gårdbruker.

Kun maskinfører

Hos Dobloug har Sindre Kvarberg kjørt noen ulike maskiner. En Hitachi 300 som gikk frem til han fikk den nye Kobelco SK300. Og da han var med på å grave ut tomta til det nye Liebherr-bygget på Stange, kjørte han en Liebherr-graver på 60 tonn.

- Jeg har kjørt mye forskjellig opp gjennom tiden, og gjort alt fra manuelt arbeid, til mekaniker, formann og maskinfører. Nå er det faktisk ganske behagelig å kun være maskinfører, sier Kvarberg.

Han trives godt i gravemaskinen, og sier at han liker seg i alt fra hjulmaskiner til store beltegravere. Men han innrømmer at han trives veldig godt i den nye Kobelco-maskinen.

Debut med Kobelco

Jeg har kjørt mye Cat og Volvo tidligere, og jeg har forsøkt Liugong og Hitachi. Men jeg må innrømme at jeg egentlig er en Cat-mann. Likevel har jeg blitt veldig glad i den nye Kobelco-maskinen , sier Kvarberg.

Fra august i fjor har han og kollegaene jobbet med plastring av et elveløp på Brumunddal. Jobben skal være ferdig litt nærmere sommeren. Der kommer den nye Kobelco-maskinen til sin nytte.

Den nye Kobelco-maskinen er den første han kjører fra det merket. Dobloug hadde maskinen på demo på sensommeren i fjor, og Kvarberg ble fort fortrolig med maskinen.

- Førsteinntrykket mitt var at den har mye fart, bra med krefter, og veldig god hydraulikk. Det er en god maskin, og jeg følte at den passet perfekt da jeg testet den. Til å være en 30-tonner er den overraskende rask. Som regel på slike store maskiner går fart på bekostning av krefter. Men på denne er det god balanse på begge deler, sier han.

Maskinførers melding til fabrikken

Dette er genialt: - Fart, krefter og komfort. Det er en enkel maskin med et veldig oversiktlig førerhus. Det er rett og slett en gjennomført god maskin. Og den går nok med 8-9 liter mindre diesel i timen enn den litt eldre Hitachi-maskinen.

Dette kan forbedres: - Lokket bak over sikringene løsner, men det er det mange maskiner som sliter med. Ut over det er det ikke så mye negativt å si så langt.

Daglig bruk

Er daglige sjekkpunkter, enkelt eller vanskelig?

- På denne maskinen er det enkel tilgang til både diesel, AdBlue og sentralsmøringen, og jeg sjekker jo dette med jevne mellomrom. Hele maskinen er veldig praktisk laget i forhold til andre maskiner jeg har kjørt.

Vinterbruk?

- Det er en webasto på den med appstyring, så maskinen er varm. Jeg er jo vant til å være tidlig ute for å starte opp maskinen på morgenen, men nå kan jeg varme opp via appen. Det er godt og varmt i hytta selv om det kryper ned mot minus 20 grader.

Hydraulikk?

- Det fungerer bra. Når man først blir vant til farten på denne maskinen så går den veldig fint. Jeg kan belte, snu rototilten, bruke armen og svinge samtidig uten at noe stopper opp.

Stabilitet på maskinen?

- Det er også veldig bra. Hun reiser seg i rompa hvis jeg har strak arm med rototilt og full skuffe, men på vanlig graving er den veldig stabil. Den er god å grave med, og den har 2-kam-belter som også gir god stabilitet.

Hvilke assistentsystemer finnes?

- Det er kamera bak og på høyre side, og jeg har bilde oppe på skjermen i hytta.

Hyttelivet

Sko eller ikke sko i hytta?

- Jeg kjører med sko, men jeg har matte i hytta. Vi er mye ut og inn av hytta, så da blir det til at skoa er på.

Hvordan er setet?

- Det er veldig behagelig med mange funksjoner. Jeg sitter godt, armlenene er gode og til meg fungerer dette setet bra.

Sikten til høyre?

- Ja, det er bra sikt. Dieseltanken er bak hytta, og det frigjør sikt å høyre side. Det gjør at sikten blir bra. Jeg ser bra over og bak bommen også.

Hvor mange koppholderne?

- Ja, og de bruker jeg til både kaffekoppen og annet diverse.

Holder til smarttelefon?

- Ja, det er det. Og det er uttak for strøm rett ved siden av, så telefonen kan lade mens den står i holderen.

Hvordan er gulvplassen?

- Den er bra.

Fornøyd med oppbevaringsmulighetene?

- Det mangler nok litt på oppbevaring. Kanskje en kasse bak setet hadde vært bra. Utvendig er det en stor verktøykasse der sentralsmøringa sitter.

Hvordan er solskjermingen?

- Ja, til å trekke ned i vinduet foran, og til takluken.

Hvordan er den å kjøre?

- Den fungerer bra å belte. Jeg kjører med pedalene.

Hvordan er støynivået?

- Jeg hører nesten ingen ting. Nå sitter dieseltanken mellom motoren og hytta, slik at den demper en del av støyen fra motoren.

Musikk, radio eller på telefonen?

- Jeg har som regel på litt radio, men er ikke så opptatt av noe annet. Det er ikke noe podcast, musikk eller noe.

Instrumentpanel

Er det lettlest?

- Det er nok noe av det mest lettleste jeg har vært borti. I tillegg til hovedskjermen, så har jeg skjerm for tilt og en skjerm for Makin maskinstyring.

Dette sier selgeren

Anders Roterud, selger Entrack AS.

Hvor langt er kundeforholdet til Dobloug?

- Dobloug har handlet deler og utstyr av Entrack i flere tiår. Men dette er første nye Kobelco de kjøper.

Hvorfor ble akkurat denne maskinen valgt til kunden?

- Kunden fikk teste den på demo og da var valget lett.

Har kunden fulgt rådene dine helt ut, eller er det ting du ville gjort annerledes til denne kunden eller bruken?

- I dette tilfelle var det en ferdig montert demomaskin som ble kjøpt, så utstyrsvalg var ikke noe stort tema. Eneste endring var at det ble satt på gripekasset på rototilten. Og det ble montert Webasto.

Fakta Kobelco SK300LC-11

Vekt: 32 tonn

Motor: Isuzu

Effekt: 210 kw

Utslippstandard: Steg V

Skuffestørrelse: 1.600 liter

Lys: Stor lyspakke

Kameraer: Fremover / høyre og birds-eye view

Serviceavtale: Muligheter for serviceavtale

Tatt i bruk (dato): Oktober 2024

Timeantall nå: 400

Maskinstyring: Makin

Sentralsmøring: Ja

Spaker / styring: L8 spaker med støttebøyler.

Sete: Grammer luftstol

Tiltrotator: Rototilt R8

Evt annet utstyr som ble kjøpt med maskinen: Gripekasset og Webasto

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063