23948sdkhjf

Kommentert: Det har vært 869 veistegninger grunnet tunge kjøretøy hittil i år - hvems ansvar?

Antall stenginger på norske veier hvor "trailere" er involvert, har økt med 36 prosent i år sammenlignet med i fjor. - Ta ansvar for traileren din, sier Statens vegvesen.

TUNGT PÅ VINTERFØRE: Dagens krisevarsel fra Statens vegvesen er for en gangs skyld ikke myntet på tilhenger-sjåførene, men på transportkjøperne.

I perioden 1. januar til 21. mars ble 869 veier stengt på grunn av hendelser der tunge kjøretøy var involvert, opplyser vegvesenet i en fersk pressemelding. Tilsvarende for samme periode i fjor vinter var 637.

Vegvesenet har fått med seg at det i deler av landet har det vært værforhold som har gjort det ekstra krevende i år. Men de understreker også at dårlig skodde vogntog har vært en av årsakene.

- Hver vinter opplever vi fremkommelighetsproblemer og trafikkfarlige situasjoner på grunn av dårlig skodde vogntog, hevder Trine Giskås i Statens vegvesen, som er ansvarlig for programmet Trygg Trailer.

Trygg Trailer

Hun trekker derfor frem Trygg Trailer, som er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og transportkjøpere.

Bedriftene i denne ordningen får informasjon om vinterdekk- og kjettingkrav av Vegvesenet og kan foreta en enkel sjekk av «sine» vogntog. Vogntog som kommer til bedriften og ikke er godt nok rustet, kan bli nektet last.

Men det Giskås og vegvesenet ikke sier i denne meldingen til transportkjøpere, er at årsaksbildet er langt mer komplisert enn som så:

  • Det er av naturlige årsaker stor forskjell på dekkvalg hos norske biler og utenlandske biler som går mest på kontinentet. Minstekrav til vinterdekk er ikke det samme som et alminnelig godt vinterdekk for norske forhold.
  • Den typiske toakslede trekkvognen med tilhørende tralle som går på det europeiske kontinentet er også svært lite egnet ved krevende norske vinterforhold.
  • Kunnskapen om - og muligheten til - de grunnleggende triksene for vektfordeling og avlasting er gjennomgående svake hos dem som kjører mest på kontinentet.
  • "Norske" vogntog kan også sette seg fast, men ofte skjer det fordi dårligere utrustede vogntog har satt seg fast først.  

TUNGT MENER: Trygg Trailer er riktignok et greit dugnads-bidrag til at noen av de verste verstingene kan plukkes ut av trafikken. Men det er slik redaksjonen på Tungt oppfatter det veldig langt fra en løsning som monner. Selv dersom Trygg Trailer hadde klart å sørge for lovlige dekk og kjetting på alle biler som laster og losser rundt i Norge vinterstid, ville situasjonen neppe bedret seg særlig. Til det er de øvrige nevnte faktorene for betydelige. Det mener vi er informasjon Statens vegvesen i langt større grad burde opplyst og diskutert med nåværende og potensielle Trygg Trailer-medlemsbedrifter.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen, kommentert av Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125