23948sdkhjf

Iveco i støtet: To X-Way til entreprenør T. Engene AS og vannforsyningsarbeidet i Oslo

Entreprenørselskapet T. Engene AS med base på Gol i Hallingdal har nettopp tatt i bruk to flunkende nye IVECO X-Way dumperbiler med dumperkjerrer

TUNGT TIL ENGENE: Bilene er type AS300X57 6x4, fremgår det av en fersk pressemelding.

Det er Ivecos letteste anleggbi ler, men med den største motoren, Cursor 13 med 570 hk i turtallsområdet 1600-1900 omdreininger og dreiemoment på 2500 Nm ved 1000-1650 omdreininger.

Giring besørges av en 16-trinns automatisert ZF-kasse med ZF retarder og drivaksler med navreduksjon. Girkassen har to ekstra reverstrinn for rask rygging. Boggiakslene har luftfjæring, mens det er parabelfjæring foran.

Tykkere ramme og mye utstyr

X-Way er Ivecos letteste anleggschassis med litt tykkere rammeprofiler enn landeveisversjonen S-Way. X-Way kan også leveres i høyere utførelser enn S-Way. Førerhusene på de to bilene til T. Engene er av typen AS (står visstnok for Active Space), i dette tilfellet med normalhøyt tak. Det finnes også en versjon med høyt tak.

Bilene er utstyrt med ryggekamera på både bil og henger og adaptiv cruisekontroll. For en anleggsbil er det dessuten praktisk med Rocking Mode, en vuggefunksjon for å komme ut av en fastkjøring.

På komfortsiden finner vi Eberspächer 6 kW motor- og kupévarmer og kjøleskap på 50 liter. I tilleggg elektrisk oppvarmet frontrute og LED hovedlys 

Lav vekt = høy nyttelast

Lav chassisvekt er fulgt opp med lette påbygg. Både påbyggene på bilene og dumperkjerrene er levert av Spartveit AS i Larvik.

Dumperkassene med Hardox 500 Tuf som gjør det mulig med tynnere og lettere plater sammenlignet med Hardox 450. Kassebunnen reduseres fra 7,5 til 6,0 mm.

Påbygget på bilene er utført på Spartveits påbyggerverksted i Larvik. Dumperkjerrene er treakslet med luftfjæring og løft på fremre og bakre aksel. De er produsert på fabrikken Spartveit benytter i Spania.

Lett påbygg gjør at de to bilene veier rundt 12.585 kg, og hele vogntoget har en nyttelast på rundt 32 tonn ved 50 tonns totalvekt. Dette innebærer en nyttelast på rundt 2,5 tonn mer enn ved bruk av andre stålkvaliteter i påbygg og hengere. 

Til Oslos nye vannforsyning

Torbjørn Engene forteller at bilene de første to og et halvt år skal uttransportere masse fra fullprofilmaskinen som arbeider med ny vannforsyning til Oslo. Dette er kjøring som egner seg godt for vogntog med høy nyttelast.

– Vi har hatt Iveco før, og det har gått fint. Så da bilene kunne leveres raskt, ble det Iveco denne gangen. Kjøretøyene er i full drift, og sjåførene har gitt gode tilbakemeldinger, sier Engene.

Bilene har full service- og reparasjonsavtale med veiassistanse til under en krone pr. km. Kjøretøyene går altså lokalt og vil bli servet av Ivecos anlegget på Vøyenenga i Bærum.

T. Engene AS

Entreprenørselskapet T. Engene AS så dagens lys da 20 år gamle Torbjørn Engene kjøpte sin første lastebil i 1972. Inn på tidlig 80-tall startet en betydelig utvikling for gründeren fra Gol.

Siden da har selskapet vokst jevnt og trutt, ikke minst innenfor lasting og utkjøring fra tunneler. Aller mest kjent er kanskje den omfattende transporten for Brønnøy Kalk i Brønnøysund, men selskapet er også engasjert i en rekke andre tunnelprosjekter- 

Selskapet med 75 ansatte har en omfattende utstyrspark bestående av gravemaskiner fra 5 til 35 tonn, i underkant av 50 lastebiler, samt 70 tilhengere og semitrailer. Torbjørn Engene er eneeier av T. Engene AS gjennom selskapet T. Engene Invest AS. Virksomheten feiret 50-årsjubileum i fjor

Opphav og kilder: Pressemelding fra Iveco, proff.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094