23948sdkhjf

Solaris i høyspenn? Setter 183 elektriske leddbusser i drift på søndag

Det er Oslo som får 183 nye elektriske leddbusser i gatene fra 16. april.

ELEKTRISKE LEDD: Pressemeldingen om saken kommer fra Sporveien. Og det er altså åpningen av kanskje Nordens største elbussanlegg på Stubberud i Oslo vi ser bilder fra.

Det er byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, som åpnet anlegget - og det er Spoerveiens egeteide busselskap Unibuss som har vunnet anbudet.

På det som er landets travleste busslinjer: Det er mer enn 143.000 påstigninger på linje 20, 21, 31 og 37 hver dag (og omtrent samme antall avstigninger formoder vi).

Fem år før skjema!

Disse 183 bussene - som vi langt nede i meldingen finner ut er fra Solaris - får senere i år følge av ytterligere 137 elektriske busser.

Ved utgangen av 2023 kommer kollektivtrafikken i Oslo dermed til å være tilnærmet utslippsfri. Da går trikk, T-bane, buss og båt på strøm.

Oslo når målet om utslippsfri kollektivtrafikk fem år tidligere enn planlagt, meldes det. 

– Vi har etterspurt, utforsket og testet nullutslippsteknologi sammen med leverandørene, mens markedet fortsatt var umodent og teknologien kostbar og usikker. I anbudene formulerte vi hva vi ville oppnå. Markedet svarte med utslippsfrie løsninger, og det gikk fortere enn noen kunne forestille seg, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. 

De nye bussene skal også gi bedre sikkerhet for sjåførene

Alle bussene har forsterkninger med ekstra beskyttelse for sjåfør. Bussene er utstyrt med aktive sikkerhetssystem som øker sikkerheten for både sjåfør, passasjerer og andre trafikanter.    

– Bussene er mer stillegående, har bedre seter, og er utstyrt med den mest moderne sikkerhetsteknologien. Nå gleder vi oss til å invitere passasjerer og sjåfører om bord, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

De 18 meter lange leddbussene fra Solaris vil få en batteripakke på over 500 kWh, som igjen vil gi en rekkevidde på over 250 kilometer.

Bussene er utstyrt med en sentralmontert elektrisk motor på 240 kW. Batterikapasiteten på de nye bussene gjør at bussene kun trenger å lade på bussanlegget.

Artige fakta om kontrakten 

  • Unibuss er tildelt kontraktene for konkurransen Transporttjenester Indre by 2023. Ruteområde 1 (Indre by nord-sør) og 2 (Indre by øst-vest). 
  • Kontraktene har en verdi av henholdsvis 2,47 milliarder og 4,74 milliarder kroner.
  • Driftsstart er 16. april 2023 og gjelder for ti år, med mulighet for ytterligere fire år. 
  • I de to vinnende tilbudene er 100 prosent av bussflåten elektriske leddbusser med et avansert og robust ladesystem.
  • Ladingen skjer på Alnabru og Stubberud bussanlegg. 
  • Enova bidrar med en investeringsstøtte på inntil 125 millioner kroner til ladeinfrastrukturtiltak på de to bussanleggene. 
  • Kontraktene omfatter linjene 20, 21, 28, 30, 31, 31E, 34, 37 og 54, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N.

Om Stubberud Bussanlegg

  • De større byggearbeidene på Stubberud pågikk frem til desember 2022. Installasjon av ladere og testing av ladere og busser har foregått frem til åpning 16. april.
  • Alle bussene skal lade med kabler fra ladestolper.
  • Sporveien Bussanlegg AS er et heleid datterselskap av Sporveien AS som eier, utvikler og leier ut infrastruktur for bussdrift i hovedstadsområdet.
  • Norconsult AS har vært rådgiver og KF entreprenør ble tildelt kontrakten om bygging.
  • Bussanlegget utgjør cirka 40 000 kvadratmeter, og er oppgradert for elbusslading i tillegg til fasiliteter for service, parkering og vask av busser.
  • Anlegget er blant Nordens største med plass til 165 elbusser.

Om utslippsfri kollektivtransport i Oslo og Viken

  • Trikk og T-bane kjører allerede på miljøvennlig elektrisitet, og har gjort det siden 1894.
  • 2017: 10 elektriske minibusser i drift på Romerike. 
  • 2017: 6 elektriske busser i toårig pilot i Oslo. 
  • 2019: 70 elektriske busser på 13 linjer i Oslo, i endringsordre på eksisterende kontrakter. 
  • 2019: 39 elektriske busser i Lørenskog og Lillestrøm, i nye busskontrakter på Romerike. 
  • 2019-2020: 3 Nesoddferger blir bygget om til elektrisk drift og settes i trafikk.  
  • 2020:18 elektriske busser i Asker og 23 i Vestre Aker, i nye busskontrakter. 
  • 2022:109 elektriske busser i Oslo Sør, i ny kontrakt. De utgjør 96 prosent av bussene. 5 busser på linje 85 er ikke elektriske på grunn av vektbegrensninger på Ulvøybrua. 
  • 2021-2022: Fem elektriske øybåter i Indre Oslofjord, i ny kontrakt.  
  • 2022:93 elektriske minibusser og personbiler i Follo, i ny kontrakt.
  • 2023:183 elektriske busser i nye kontrakter i Indre by. 
  • 2023: 137 elektriske busser kommer i nye kontrakter i Oslo øst i desember. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Sporveien

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078