23948sdkhjf

Ford skal øke produktiviteten ved at bilen selv kjører av samlebåndet

Nye modeller skal kjøre av seg selv fra samlebåndet til ladestasjonen, og deretter parkere uten menneskehjelp. Se video.

TUNGT AUTOMATISERINGSPROSJEKT: Prosjektet heter E-Self og er et av mange effektiviseringstiltak i Fords nye fabrikk i Köln i Tyskland.

Ford skal invester 2 milliarder kroner i disse prosjektene, heter det i en pressemelding.

- Å introdusere selvkjørende teknologi ved samlebåndet, kan bidra til bedre effektivitet, samtidig som våre ansatte kan konsentrere seg om mer kritiske oppgaver, sier Fords prosjektleder, Frank Schwarz.

Den første bilen som skal produseres i stor skala ved fabrikken, er den nye elektriske modellen Explorer. Ford tror at innen 2030 vil alle personbiler selskapet selger i Europa, være elbiler.

W-Self-prosjektet tar i bruk kommunikasjon mellom kjøretøy og infrastrukturen rundt for å kontrollere og overvåke kjøretøyet. Sensorer som er plassert rundt på fabrikkområdet kan identifisere farer foran kjøretøyet, som for eksempel en person eller en annen bil, og kjøretøyet kan ved behov bremse eller stanse.

Teknologien fungerer for alle kjøretøy som er utstyrt med automatgir, elektronisk stabilitetskontroll, elektrisk håndbrems og avanserte førerassistansesystemer. Videoen under er fra Ford og viser teknologien vist med en ladehybrid.

Opphav og kilder: Ford

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078