23948sdkhjf

Havarikommisjonen med kritikk for bruk av "rusttregt" stål - Statens vegvesen lover bedring

Statens havarikommisjon har avgitt rapport om en dødulykke med bil mot midtrekkverk på E6 ved Andelva i Eidsvoll kommune 16. juli 2021.

FEIL STÅL: Ulykken 16. juli 2021 oppstod da en personbil med to personer kolliderte med midtrekkverket i et nød-/driftsåpningsområde hvor en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon.

LES HELE RAPPORTEN HER

Midtrekkverket delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen, og passasjeren ble påført alvorlige skader. Undersøkelsen har vist at aktiv korrosjon av midtrekkverket, utformet i rusttregt stål, har ført til feiloperering ved drift og vedlikehold av den aktuelle låsen og redusert rekkverkets styrke.

Statens havarikommisjon mener at rusttregt stål som materiale ikke egner seg til bruk i veiutstyr i fuktige og saltholdige veimiljø der materialet korroderer.

Undersøkelsen har videre vist at det har vært flere mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål på E6 mellom Dal og Kolomoen.

Statens vegvesen opplyser i en pressemelding i dag at de vil lære av Havarikommisjonens gjennomgang.

Pilotprosjekt

Vegvesenet opplyser at bakgrunnen er et pilotprosjekt som ble satt i gang i forbindelse med utbygging av E6 mellom Gardermoen og Kolomoen i perioden 2009 til 2015. I den forbindelse ble det installert «ferdigrustet» rekkverk, av såkalt cortenstål.

Inspeksjoner av rekkverket har imidlertid vist at stålkvaliteten ikke var som forventet. Rekkverket brytes ned raskere enn annet rekkverk, blant annet på grunn av fukt og salt.

Statens vegvesen startet arbeidet med å skifte ut rekkverk på E6 sør for Stange høsten 2022. Nødportene på strekningene ble også skiftet ut høsten 2022.

Det var skader på en av disse portene som førte til at passasjeren i ulykkesbilen ble skadet. Låsekonstruksjonen på nødportene var av en helt spesiell type som ikke har vært i bruk andre steder tidligere, og midtrekkverket var ikke satt sammen i henhold til instruksen.

Flere mangler

Statens havarikommisjon konkluderer i sin rapport med at det var flere mangler knyttet til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål.

– Vi har lært mye av Havarikommisjonens gjennomgang av dette prosjektet. Her må vi bare beklage at vi ikke hadde gode rutiner for godkjenning og oppfølging av dette pilotprosjektet, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.

Han understreker at Statens vegvesen likevel fortsatt skal drive innovasjon. - Vi skal fortsatt teste ut nytt vegutstyr og nye materialer for å utvikle stadig bedre og mer framtidsretta løsninger. Men vi må redusere risikoen når vi setter i gang nye pilotprosjekter, og vi må ha gode rutiner for oppfølging. Utprøving av nye materialer og konstruksjoner må skje i et begrenset omfang fram til vi har dokumentert egnethet og kan ivareta sikkerheten, sier Cato Løkken.

Siden i høst er 5 kilometer av rekkverket i rusttregt stål skiftet ut. 45 kilometer gjenstår, og dette skal etter planen skiftes ut i løpet av dette året og neste år

Opphav og kilder: Rapport fra Statens havarikommisjon, pressemelding fra Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.128