23948sdkhjf

To TBMer igang i vannforsyningen til Oslo, skal ta ut 400.000 kubikk

TUNG VANNFORSYNING: Prosjektet Ny vannforsyning er Oslo kommunes største investering noensinne. Milliardene hagler.

Prosjektet består av tre hoveddeler.

  • Ny råvanntunnel 19 km lang mellom Holsfjorden og Huseby i Oslo, som tar ut 400.000 kubikkmeter stein med to tunnelboremaskiner (TBM)
  • Nytt vannbehandlingsanlegg på Huseby med flere adkomst- og anleggsarbeidtunneler 
  • Nye vannforsyningstunneler (stamnett) på 11 km for distribusjon av rent drikkevann

Skanska leder an

Oslo kommune har forøvrig en veldig fin presentasjon av prosjektet i denne interaktive brosjyren. Det er Skanska Norge AS som er hovedentreprenør.

Og Skanska har som vi ser av bildene fått internasjonal ekspertise ved Sarens for å installere de to TBMene for Herrenknecht AG. Sistnevnte skal "drille" fra den nye vannkilden i Holsfjorden i Lier til det nye vannbehandlingsanlegget på Huseby.

Sarens regnes blant verdens ledende innen tunge løft, konstruksjonstransport og kranutleie.

Valgte spesiell løsning

Da ingeniørteamet fra Sarens ankom, bestemte de seg for å endre installasjonsprosessen for de 20 delene som kreves for å betjene hver TBM med diameter på 5,2 meter. 

Mens kraner normalt brukes til å flytte deler som veier opptil 200 tonn til akslene og, valgte Sarens team å bruke et hydraulisk portalsystem. Årsaken var minimal driftsplass.

Det hydraulisk portalsystemet som brukes, med betegnelsen HG250, har en lastekapasitet på opptil 1000 tonn, opplyses det. Se bildene i karusellen på toppen for å få et inntrykk av dimensjonene.

Kjempeprosjektet med vannforsyning har forøvrig allerede gitt stor aktivitet før TBMene setter igang. Les saken på Tungt.no fra Anleggsmagasinet om at tunneldriften og fjellhallene til nye vannbasseng har sørget for 2000 lastebillass i uka (for abonnenter).

Sarens har som man skjønner lang erfaring med installasjon av tunnelboremaskiner. Selskapet har blant annet gjennomført store prosjekter i Haag (Nederland), i bygging av nye t-banestasjoner i Crétiel og Alger (Frankrike), og i prosjektet for installasjon av en ny jernbanelinje i Lodz (Polen).

Opphav og kilder: Pressemelding fra Sarens, informasjon hos Oslo kommune

Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141