23948sdkhjf

Circle K tar over drivstofftransporten - flere transportbedrifter berørt

Litra og Hoyer er blant transportørene som har fått beskjed om at Circle K tar over kjøringen.

TUNG OVERGANG: Bensinstasjonselskapet starter datterselskapet Circle K Transport Norge og tar over mer og mer av drivstofftransporten selv.

Fram til nå har Circle K brukt innleide selskaper til å frakte drivstoff. Såkalt outsourcing har vært en hovedtrend i bedriftslivet de siste tiårene, ikke minst innenfor transport.

Transportbedriftene Hoyer Norge, Litra, Berg Transport, Grøtting Olje og Nils Heggem AS blir berørt av Circle Ks omlegging.

Litra, Berg Transport og Grøtting Olje mister kjøringen for Circle K fra 30. juni i år. Hoyer Norge skal fortsette å transportere drivstoff for Circle K fram til årsskiftet før Circle K tar over også denne biten.

Når det gjelder Nils Heggem AS i Åndalsnes, oppgir Circle K at selskapet er «i dialog med Nils Ivar Heggem for å finne gode løsninger for alle parter, inkludert sjåfører».

- Alltid negativt, men ikke uventet

- Det er alltid litt negativt når vi mister en kunde, men dette var ikke uventet. Det samme skjedde i Sverige i fjor, sier Vegard Narmo, konsernsjef i Litra AS.

I Sverige tok Circle K over hele kjøringen til Litra-datteren Martinsen AB, inkludert biler og sjåfører.

Teksten fortsetter under bildet.

Litra har kjørt med 12 biler og 15 sjåfører for Circle K i Norge. Ifølge Narmo vil ingen av sjåførene bli arbeidsledige 1. juli. Noen skal kjøre for Circle K, de øvrige har Litra funnet andre oppgaver til.

Ifølge Narmo har Circle K tilbydd seg å ta over tankbilene som har kjørt for bensinkjeden, men Litra vil bare selge noen av bilene til Circle K. Resten beholder de selv.

- Dette vil få litt betydning for omsetningen vår, men Litra er i stadig vekst, så det vil neppe vises når året er omme, sier Narmo.

Narmo mener det er tre ting som spiller inn når Circle K nå velger å ta kontrollen selv på drivstoffkjøringen. For det første er det får tilbydere av slike leveranser igjen i Norge. For det andre gjør nye regler for vekt og lengde at de som skal transportere drivstoff, står overfor tunge investeringer. På toppen av dette er markedet for drivstofftransport fallende. Narmo tror at dette til sammen gjør at Circle K er usikre på at om de får gode nok tilbud.

- De får prøve seg, så får vi se om de er bedre enn vi er, sier Narmo.

Circle K: Effektivisering og mer forutsignarhet

Jørgen Solheim er daglig leder i Circle K Transport Norge. Han begrunner omleggingen på denne måten:

- Til nå har vi delt forsyningen til stasjonene og direkteleveranser til kunder i to ulike segmenter. Nå slår vi sammen segmentene, og vil bruke stasjonskjøringen til å tilby industri- og landbrukskunder hyppigere besøk. Det overrasker nok ingen at dette også handler om effektivisering og forutsigbarhet rundt kostnader i et krevende marked med økende elektrifisering. Vi ønsker å ta grep rundt salg og ordremottak ved å samle dette i én organisasjon. Denne organisasjonen skal sitte lokalt, og sikre større nærhet mellom salg, ordre, kjøreplanlegging og sjåfører internt. Målet er å gi kundene et enda bedre tilbud, skriver Solheim i en epost som svar på spørsmål Tungt.no har stilt ham.

Teksten fortsetter under bildet.

Planen er at Circle K skal ha tatt over all den kjøringen de ønsker å utføre selv til kommende årsskifte. Da er det bare tre selskaper som vil fortsette å transportere drivstoff for bensinstasjonselskapet.

- Bellingmo & Storaas, Vidar Grav og Asbjørn Ness kommer til å fortsette som før, ifølge Solheim.

- Hvis det er slik at dette blir billigere for Circle K enn å kjøpe leveranser fra transportselskaper, hva er det som gjør at dere vil få lavere kostnader?

- Ved å bruke stasjonsnettverket og samkjøre distribusjonen, får vi lavere transportkostnader. Vi ser også en del stordriftsfordeler, vi gjør dette på europeisk nivå, svarer Solheim.

Solheim bekrefter at Circle K skal kjøpe noen tankbiler fra selskapene som har kjørt for dem til nå, men dette vil ikke dekke behovet.

- Vi har store bestillinger inne hos tankbilprodusentene, skriver Solheim i eposten til Tungt.no.

Når det gjelder sjåførrekrutteringen, svarer Solheim slik:

- Vi jobber tett med de som er berørt slik at flest mulig av deres medarbeidere får muligheter til å jobbe hos oss og slik at avviklingen av samarbeidet skjer på en ryddig måte. Det er mange som trenger en trygg jobb i en turbulent tid.  Vi jobber også med ekstern rekruttering av nye sjåfører.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109