Skanska: For første gang brukes en slik maskin på strøm i norske vegtunneler
TUNGE EL-LØFT: Skanska introduserer nå landets første el-maskin for montering av tunnelvegger. Det skjer i Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 over Sollihøgda.
Nå tas maskinen fra det svenske firmaet Essverk i bruk for å montere i alt 590 veggelementer som skal kle den 800 meter lange toløps tunnelen på E16-strekningen mellom Bjørum og Skaret, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.
Skanska forteller at nesten alt arbeid som nå pågår med innkledningen av Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 foregår elektrisk.
Først i Norge
Fra før har de i bruk elektrisk drevet bakstuffbil. Boringen skjer med elektrisk drevet bolterigg, boltene gyses (støpes) fast med elektrisk drevet gysepumpe og nå utføres også monteringen av veggelementene i betong av en elektrisk drevet monteringsmaskin.
- Monteringsmaskinen fra Essverk er den aller første i sitt slag på strøm i bruk i norske vegtunneler, forteller Ingebrigt Rossehaug i Skanska.
Fra Drammen havn til Bukkesteinshøgda
De første veggelementene i betong fraktes denne uka fra mellomlageret på Drammen havn med Ølen betong sine spesialbiler til Bukkesteinshøgda i Bærum. Det skal 118 turer med veggelementer fra Drammen havn for å kle inn den 800 meter lange toløps tunnelen på E16. Les egen sak om transportene her...
Det svenske firmaet Essverk holder til i Grängesberg litt sør for Falun, og er en maskinfabrikk som har spesialisert seg på blant annet monteringsmaskiner til bergverksindustrien, veg, jernbane og offshore.
Opphav og kilder: Statens vegvesen