Tunnel-prosjekter på E16: 4 sjåfører, 1 Scania R580, 639 turer og over 3.000 betongelementer
TUNG SPESIALTRANSPORT: Fire sjåfører fra Ølen betong går på skift for å frakte nær 3.000 veggelementer til bruk i tunneler på den nye E16.
590 av elementene skal nå brukes i den 800 meter lange toløps-tunnelen på E16 Bukkesteinshøgda i Bærum, mellom Sandvika og Sollihøgda på delstrekningen Bjørum-Skaret. Det er beregnet rundt 118 turer fra Drammen havn til Bukkesteinshøgda.
Til den 3,4 km lange Sollihøgdtunnelen er det bestilt over 2.500 veggelementer, og innkledningen der starter i 2024.
Scania R580 og spesialhenger
Trekkvognen som brukes i oppdraget er en Scania R580 2021-model. Hengerne er en treakslet spesialhenger som heter Faymonville Prefamax.
- Hengeren er bygget for å kjøre høye elementer. Den har hydraulisk hev og senk, slik at den kan senkes helt ned på bakken og sette av elementene som står på en pallet. Dette er en stålramme som er tilpasset hengeren, som kun er 1,50 meter innvendig. Lasten blir sikret med tre stykker hydrauliske klemarmer på elementene, sier Ove Hardeland, avdelingsleder ØBT.
Det er den samme bilen som vil være på dette prosjektet, og totalt fire sjåfører som skal gå på skift. Det er satt opp to skift, slik at kjøringen går dag og natt med totalt ti turer i døgnet.
- Tyngde per lass blir rundt 25 tonn. Noen lass blir lavere på grunn av at det er forskjellig typer elementer som skal inn i tunnel, som dører og tilpasningselementer, sier Hardeland.
I Ølen Betong AS er det rundt 150 sjåfører. Bedriften startet med å produsere tunnelelementer i begynnelsen av 1990-tallet, og har lang erfaring med dette. Ølen betong bruker kun egne biler og sjåfører på prosjektene de er involvert i.
Opphav og kilder: Ølen betong, Statens vegvesen