23948sdkhjf

Nikola overtas av Iveco - deler USA og Europa mellom seg

IVECO Group overtar fullt eierskap til fellesforetaket i Ulm i Tyskland, inkludert lisens til tilgang til og fortsette å utvikle programvare for kjøretøykontroll for BEV- og FCEV-modellene som selskapene har utviklet i fellesskap.

FORDELER GODENE: Mens Iveco overtar i Europa, får Nikola på sin side lisens for Iveco S-Way-teknologi for Nord-Amerika.

Det innebærer tilhørende komponentforsyning fra Iveco Group, og selskapet får også eierskap til første generasjons eAxles, teknologi som er utviklet sammen med Iveco Groups drivlinjemerke FPT Industrial.

Fornøyd med samarbeidet, men splitter seg

De to selskapene angir at de er fornøyd med samarbeidet i de tidligere fasene av elektriske kjøretøy med batteri (BEV) og elektriske kjøretøy med brenselcelle (FCEV) for regional transport og langtransport.

Nå er begge selskapene ivrige etter å fokusere enda mer på tungtransport. Iveco skal konsentrere seg om Europa i den videre utviklingen og kommersialiseringen av selskapets egne elektriske lastebiler med batteri og brenselcelle. Det inkluderer å rulle ut finansieringsmodellen GATE.

Nikola skal konsentrere seg om Nord-Amerika, med en integrert tilnærming til kundene, ved å tilby BEV, FCEV og hydrogeninfrastruktur under varemerket HYLA.

Iveco finansierer

I pressemeldingen fra de to samarbeidspartnerene opplyses at det er Iveco som dekker utgiftene knyttet til denne nye fasen av samarbeidet gjennom tilgjengelig likviditet. De skal kjøpe delvis med kontakter (35 millioner dollar) og delvis med Nikola-aksjer (20 millioner aksjer).

Selskapet vil også beholde en betydelig mengde Nikola-aksjer. Iveco og Nikola skal fortsette å samarbeidet for å nå det samme målet – å lede energiovergangen til fremtidens mobilitet.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Iveco

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.124