23948sdkhjf

Tesla Semi: Nå blir den enda mer forsinket

TUNG FORSINKELSE: Flere bedrifter i Norge må nå vente enda lenger på de elektriske Tesla-lastebilene de har bestilt.

Den opprinnelige planen var at Tesla Semi skulle settes i produksjon i 2019. De første eksemplarene lot imidlertid vente på seg – de ble levert mot slutten av 2022, og PepsiCo i USA var første mottaker.

Nå ser det ut til at kundene må vente enda lenger på den elektriske lastebilen. Tirsdag sa Elon Musk ifølge flere amerikanske nettsteder at han ikke ventet at produksjonen skulle ta seg opp før mot slutten av 2024. Flaskehalsen, ifølge Musk, var tilgangen til batterier.

Tesla har tidligere kunngjort at de hadde planer om å utvide sin såkalte Giga-fabrikk i Nevada med et produksjonsanlegg for den elektriske lastebilen. Det er ikke kjent når dette anlegget skal stå ferdig.

Rekkevidde: 800 kilometer

Det skal store batteripakker til i en Tesla Semi, som har en oppgitt rekkevidde på like over 800 kilometer (500 miles), med full last. Tesla har ikke selv sagt hvor stor kapasitet batteriene har. Basert på anslag for forbruk er det beregnet at kapasiteten er på rundt 850 til 900 kilowattimer.

Til sammenligning har en Tesla Model Y Long Range, den bestselgende personbilen i Norge for tida, en batteripakke på 75 kilowattimer (brutto). Med andre ord: Semi har rundt tolv ganger større batterikapasitet enn personbilen.

Nylig ble det kjent at Mercedes’ nye elektriske langtransport-lastebil eActros 600 vil ha en batteripakke på, nettopp, 600 kilowattimer. Dette skal holde til en rekkevidde på rundt 500 kilometer, ifølge produsenten.

Flere norske selskaper på venteliste

Blant norske selskaper som har satt seg opp på Teslas venteliste, er ASKO, Posten Bring og Tine.

Det er mye hemmelighold rundt hvordan de første månedene med Tesla Semi i drift har gått. Bilder av Semi-er som er blitt tauet etter at de har stoppet, har ikke vært mangelvare på ulike sosiale medier. En programvarefeil skal har vært årsaken til sammenbruddene.

Opphav og kilder: The Wall Street Journal og andre amerikanske nettsteder

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093