23948sdkhjf

Inge fra Ørsta: - Lønnsnivået og vanskelige kontrollører presser ut de som ønsker å være sjåfører

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Jeg liker egentlig å jobbe lange dager."

  • Sjåfør: Inge Andreas Nerhus 
  • Bosted: Ørsta
  • Kjører: Stort sett hele Norge, med unntak av Nord-Norge.
  • Bil: Volvo FH 540 2021-modell med dualclutch og løftetandem. Skapbil med langslep.
  • Transporterer: Transorterer alt mulig. Mye byggevarer, men er også borti gravemaskin, traktor, møbler og matvarer (ikke kjøl/frys).
  • Inge Andreas har kjørt lastebil siden våren 2009, så i 14 og et halvt år nå. Han kjører til daglig for Ørsta-bedriften Bøstrand Transport AS.
  • Instagram: @ingenerhus

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Interessen for lastebil kom vel i oppveksten. Jeg har en far som kjører, og jeg har vært med han på tur siden jeg var tre år gammel. Det har alltid vært kjekt å få være med på turer, og interessen dabbet ikke av med årene. Jeg husker godt at bilferier når jeg var liten var helt drepen, men å sitte time etter time i en lastebil en hel uke var ikke noe problem.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

En vanlig uke starter ofte på søndag. Jeg har ofte en del leveringer som jeg bruker mandagen til å få ut. Returlass hjem til Ørstad er som regel på tirsdag. Losserunde og lasting på Møre på onsdag, og avreise på ettermiddagen. Lossing og lasting igjen på torsdag, og hjem igjen på fredag. Da er det gjerne lasting igjen før avreise søndag.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Ikke noe mer enn at jeg sikrer godset skikkelig. Med mye forskjellig gods må man av og til være kreativ med stropping.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Det varierer. Noen dager er det gøy med utfordrende lass, der man må spille tetris med godset og stue godt. Andre dager er det kjekt å få rygge til rampe og trille på pallegods.

Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

- Jeg har kun jobbet for Bøstrand Transport, men har fått forsøke mye forskjellig type transport. Jeg har kjørt bulk med både flisbil og krokbil. Jeg har kjørt semi med kapell og thermotralle. Men det er skapbil og slep som jeg har kjørt mest.

Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- Det blir litt kjøring med både gaffeltruck, snile og jekketralle. Det blir også litt håndlasting og lossing av og til, men som regel foregår det med truck. I tillegg er det litt vedlikehold og vask, for det er viktig at det ser rent og fint ut. Og generell planlegging av hvor jeg vil plassere godset for å få plass til alt eller treffe på vekta.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Jeg fikk ny bil i 2021. Da fikk jeg være med i bestillingsprosessen og fikk bestemme mye av løsningene som passet til min kjøring, med tanke på skaplengde og akselavstand. Jeg fikk også sette litt særpreg på utseende med ekstralys og sideskjørt. Ellers har jeg dilla litt innvendig med gardiner, matte og trekk på motorkasse.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det må være at det er variasjon i både hvor jeg kjører og hvilket type gods jeg har med meg.

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Jeg liker egentlig å jobbe lange dager. Det blir kanskje en dårlig kombinasjon med familieliv, men helt greit som singel. Jeg synes det generelle lønnsnivået bør stige. Det er litt lavt med tanke på hvor mye noen av oss yrkessjåfører er borte fra hjemme. 

I tillegg trengs det mange flere plasser med mulighet for parkering og dusj. Dessverre er det lite vedlikehold og generelt dårlig kvalitet på dusj- og toalettilbud rundt om. Når det blir bygget nytt så virker det ofte som det er den billigste løsningen som blir gjennomført.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører (lønn, arbeidstid o.l.)?

- Lønnsnivået er for lavt til å rekruttere unge, og vanskelige kontrollører er med på å presse ut de som har interesse for yrket. Det er nesten umulig å sette særpreg på en bil uten at du får problemer i en kontroll. Alt som er tøft er ulovlig.

Det er viktig at vegvesenet luker ut trafikkfarlige biler, men det er helt unødvendig å henge seg opp i hvor mange markeringslys som er montert.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Det å kjøre lastebil har alltid vært mannsdominert, og det tror jeg det kommer til å være. Men det er kjekt at det blir flere og flere kvinner i yrket. Det er kjekt at folk har interesse for lastebil. Jeg tror truckspotting på Instagram og lignende er med på å booste lastebilinteressen for både jenter og gutter.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078