23948sdkhjf

Tage Andre fra Ulvsvåg: Tungberger og bileier med klare meninger

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Transportprisen må justeres opp”

  • Sjåfør: Tage Andre Samuelsen
  • Bosted: Ulvsvåg i Hamarøy, Nordland
  • Kjører: Både lett og tung bilberging i området Indre Salten, Nord-Salten og Salten. Langtransporten er mest på Nord-Norge, men av og til en Oslo-tur. Trives best på Nord-Norge.
  • Bil: Scania P370 4x2 (fakvogn), Scania S660 8x8 (tungberger), Scania R560 6x2 ‘Topline’ (egen trekker) og Scania R620 6x2 ‘Topless’ (egen trekker)
  • Transporterer: Matvarer, grønnsaker og fisk på thermofronten. På bergingsfronten kan det være ganske variert. Kan være arbeid på plass, berging av kjøretøy i grøfta eller lignende. Er en god del transport av kjøretøy til merkeverksted rundtom. Mye tungberging på vinteren, og det kan bli lange dager av og til. Sommeren går mye i lettberging, med utrolig mange bobiler som hentes på grunn av havari eller lignende.
  • Tage Andre har kjørt lastebil i fire år, og kjører for Nord Salten Auto AS og T. Samuelsen Transport AS.
  • Instagram: @tagesamuelsen

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Jeg har alltid hatt en interesse for lastebiler og store maskiner. Jeg husker godt den første turen jeg kjørte alene i lastebilen. Det var bare fire timer etter oppkjøringen, og det føltes ikke lovlig i det hele tatt. Men det var en skikkelig god følelse å sette seg bak rattet og bare kjøre.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

- Når jeg kjører bergingsbil, så går jeg på vakt mandag og har døgnvakt til neste mandag. Dette passer bra, for når man er på jobb så har man vakt hele uken. Dagene er ganske varierte, og noen dager heltiske og andre dager er rolige.

På langtransporten så reiser jeg som oftest av gårde på søndag og er ikke hjemme igjen før fredag eller lørdag. Det er godt å komme seg litt bort, som til Troms eller en tur til Oslo. Det varierer alt ettersom hva som er behov å kjøre.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til kjøringen du utfører?

- Det er naturligvis viktig at varer man frakter mellom A og B ikke blir skadet, og at temperaturen holder seg stabil for å ivareta varer under temperaturkontrollert transport. Jeg ønsker også å yte god service overfor kunder man jobber for, og være høflig.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Det er desidert mest moro med maskinflytt og tungberging. Det er mest spenningsgivende, da man gjerne må bruke hodet litt mer og være litt kreativ på gode løsninger for å løse jobben best mulig.

Hvordan tok du din utdannelse?

- Jeg startet min karriere på Nord Salten Auto som lærling i bilmekanikerfaget i 2016. Etter endt fagprøve ble det et halvår på yrkessjåførlinja på Melbu Videregående skole. Deretter lærling i yrkessjåførfaget og hadde fagprøve etter to år.

Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- Det er vedlikehold og vask av biler og utstyr, fakturering, dialog med kunder og samarbeidspartnere.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Jeg synes at det fint å ha eget preg på kjøretøyene. Opptrekking, lys, utvendig og innvendig lakkering har jeg på mine biler. Når utstyret er fint og blir tatt vare på, så hjelper det på den yrkesstoltheten man har.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Innenfor bilberging så er ingen dager like med tanke på oppdragene eller hvor de skal utføres. Dette er spennende.
Det samme er det å kjøre gjennom tunnelene i Sørfold. Det er like spennende hver gang siden man aldri vet hvem man møter, om det er en erfaren eller uerfaren sjåfør, eller de som kommer ‘midt’ på veien og blinker febrilsk med langlysene siden de er engstelige for tunnelene. Tunnelene er smale, lave og ikke egnet for dagens transport som går gjennom der. Tunneler som er på disp og er en del av E6-vegnettet.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Vilkårene kunne vært bedre, men for å klare å presse lønningene opp, så må transportprisen justeres opp, for det er ganske høye kostnader knyttet til transportbransjen.
Mye av årsaken til dette er at regjeringen tillater kabotasjekjøring, og utenlandske selskaper som gir sjåførene sine dårlig lønn. 

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Det må være å gi god informasjon om hvilke muligheter man har innenfor dette yrket, og at det alltid finnes noe som passer for deg som person. For yrkessjåførfaget har et ganske bredt spekter av diverse type kjøring, og mulighetene for å utvikle seg er tilstede.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Her i yrket er det en god fordeling av sjåfører i alle aldre, og det er artig å se at kvinner finner veien inn til yrket. Jeg ser stadig flere kvinner bak rattet, og det begynner å bli en god utvikling av kjønnsfordelingen. Jeg tror det kommer til å bli mer i løpet av de kommende årene.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141