23948sdkhjf

Utekontroll: Lasten var ikke sikret, og sjåføren manglet førerrett

DOBBEL ANMELDELSE: Vogntoget fra Tyrkia ble stoppet på grunn av en utstående aluminiumsprofil. Men inspektørene fant mye mer.

5. september var det utekontroll på Svinesund og Ørje kontrollstasjoner, med 96 tunge kjøretøyer over kontrollplassen. Oppsummeringen fra utekontrollørene forteller om en litt over snittet aktiv kontroll i forhold til antall kontrollerte kjøretøy, med 24 kjøretøy med skriftlige mangler og 13 ilagte bruksforbud.

Men det var én lastebil som er blitt viet ekstra oppmerksomhet i kontrollrapporten. Den hørte hjemme i Tyrkia, og i utgangspunktet var det en aluminiumsprofil som stakk ut fra hengeren som fanget oppmerksomheten.

Kontrollrapporten: - Graverende

- Under kontrollen ble det avdekket graverende mangler på lastsikring, og at fører ikke hadde gyldig førerrett for vogntoget, heter det i rapporten fra Svinesund kontrollstasjon.

Lasten på 21,5 tonn besto av tromler på mellom 800 og 2300 kg stykket. Som bildene antyder: Her var det litt å gå på når det gjaldt sikringen av tromlene.

Føreren av lastebilene ble anmeldt både for den manglende lastsikringen og for få ikke inneha førerrett for lastebilen. Som om det ikke var nok, manglet lastebilen bombrikke også. Det alene fikk Statens vegvesen til å utstede et gebyr på 8000 kroner.

Men hvordan skal det gjøres?

Tungt.no har skrevet om lastsikring mange ganger. I en sak med den spissede tittelen «Lastsikring: - Mange sjåfører er late eller under tidspress» fant vi fram til en ekspert som kunne hjelpe oss med svar på hvordan det skulle gjøres.

- De aller fleste slenger bare over fiberstropper som overfallssurring og strammer passelig, var blant det Harald Klemmetsen sa i artikkelen. Han har blant annet gransket ulykker med lastsikring.

I fjor skrev vi om at regjeringen ville gi transportforetakene medansvar for at lastebilen blir forsvarlig lastet.

Samme år gikk vi i tillegg tett innpå et enkelttilfelle som skapte stor oppmerksomhet da Tungt.no publiserte saken. Statens vegvesen ila bruksforbud, men sjåføren sto på at lasten var godt sikret.

Opphav og kilder: Kontrollrapport fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172