23948sdkhjf

Det første offisielle bildet: Her er Mercedes eActros 600

TUNG TEASER: Om en snau måned blir den elektriske langtransport-Mercedesen ved navn eActros 600 lansert. Det markerer produsenten med et teaser-bilde.

Teaser-bildet følges av en kort tekst med den sedvanlige dosen markedsførings-blabla. Designen er «banebrytende», heter det, og den «understreker hvor viktig den elektriske lastebilen er for den omfattende overgangen til CO2-nøytral transport».

Vi tar med litt til, for det er en egen språksjanger, dette: «Klare linjer og aerodynamisk design karakteriserer framtoningen til eActros 600», står det når tysk språkdrakt oversettes til norsk. Og eActros 600 er riktig valg for kunder når det gjelder «lønnsomhet, bærekraft og pålitelighet».

Fra før er følgende kjent om nyheten

Mercedes eActros 600 ble først kjent som eActros Longhaul, og den er altså den første langtransport-Mercedesen som går på strøm. I løpet av det siste året har Mercedes informert om at den har vært på kuldetesting nord i Skandinavia, og nylig var den på hetetest i glovarme Spania.

I juni slapp Mercedes dessuten en del offisielle tall om lastebilen. Her gikk det fram at den får en toppeffekt på 815 hestekrefter (600 kilowatt) og en effekt over tid på 544 hestekrefter (400 kilowatt). Samtidig slapp de bilder av prototypen (under).

Batterikapasiteten er på 600 kWt - derav modellbetegnelsen. Dette er rundt seks ganger mer enn batteriene i noen av de lengstrekkende personbilene på markedet. 

Forbruk på Tesla-nivå

Dette skal holde til en oppgitt rekkevidde på inntil 500 kilometer uten mellomlading. Skal den greie dette, må den med andre ord starte turen med smekkfullt batteri, kjøre til det er tomt og ha et snittforbruk på 1,2 kWt per kilometer.

Dette er i så fall i samme område som Tesla Semi. Pepsico, som er den eneste transportøren som har tatt Tesla Semi i bruk, røpet i sommer at forbruket ligger på 1,1 kilowattimer per kilometer. Det er ikke kjent hvor tung last Teslaene da er blitt kjørt med, hva snittfarta har vært eller hva slags landskap det er blitt kjørt i.

Fram til nå har mange elektriske lastebiler blitt bygd på grunnkonstruksjonen til eksisterende diesellastebiler. Dette betyr at de har mellomaksel fra den elektriske motoren bakover til drivhjulene. Mercedes eActros 600 har i stedet det tyskerne kaller en «e-Achse», en elektrisk aksel på samme måte som moderne elbiler har.

Litium-jernfosfat-batteriene skal på de kommende megawattladerne kunne lades fra 20 til 80 prosent kapasitet på «godt under 30 minutter».

Produksjonen starter opp neste år.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Daimler Truck

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126