Svinesund: Tyrker kjørte med blålys, hadde ikke tid til å hvile
TUNG REAKSJON: Det tyrkiske vogntoget hadde blått lys i lyskasterne. Dermed ble det utvidet kontroll, og det resulterte i anmeldelse.
Noen ganger kan det virke som om sjåfører nærmest ber om å bli tatt inn til utvidet kontroll.
15 brudd
Det tyrkiske vogntoget som ble stoppet på Svinesund onsdag, er et slikt eksempel. Lyset fra lyskasterne på Mercedes-lastebilen var ikke hvitt, men som bildet viser: skarpt blått. Slikt blir det mangellapp av.
I den utvidede kontrollen fant inspektørene fra Statens vegvesen 15 brudd på kjøre- og hviletidsreglene. Åtte av dem var så alvorlige at de førte til anmeldelse. Det kan med andre ord framstå som om blålys-sjåføren hadde det så travelt at han ikke hadde hatt tid til å hvile.
Transporten fra Tyrkia var ikke det eneste eksempelet på et når én ting er galt, kan det fort være mer. En svensk sjåfør hadde brudd på to døgnhviler, som gir 2000 i gebyr til fører og 4000 kroner til foretaket. I tillegg var vogntoget overlastet, og det ga enda et gebyr. Bruksforbud ble ilagt til vogntoget var lastet ned.
Dekk på «stria»
Kontrollrapporten fra Svinesund omfatter også rapporter fra Ørje og Støkken. Vinterutrustning inkludert dekk og kjetting var fokusområde for kontrollene.
Av 678 tunge kjøretøy over kontrollplassene onsdag, var det 13 som fikk gebyr for brudd på dekk- og kjettingregler.
Blant disse var to norske kjøretøy Statens vegvesen beskriver som dumpere med «dekk på stria», som det formuleres i kontrollrapporten (se bildet).
Flere av dem som ble tatt med dekk med for lite mønsterdybde, var norske vogntog.
Opphav og kilder: Kontrollrapport fra Statens vegvesen