23948sdkhjf

Krossmoen: Dobbel jackpot, traff på utekontroll to dager på rad - med alle de samme feilene

IKKE GREIT: Denne transporten fikk pepper for litt mer enn skjeve markeringslys, gitt.

I rapporten fra Karol Pajk etter gårsdagens kontroll på Krossmoen ved Egersund, kan vi lese en aldri så liten skrekkhistorie om et av vogntogene som ble tatt til siden for utvidet kontroll:

- Vogntoget var ekstra lang og kjørte med dispensasjon, skriver Pajk. - Det ble fort konstatert at vogntoget var for langt i forhold til det som var gitt tillatelse for i dispensasjonen. - I tillegg ble det under kontrollen av vekt påvist overlast av både drivakselen og hele trekkvognen.

Så fant man ut at vogntoget også ble stoppet dagen før, på Rige kontrollplass, med samme last og følgelig samme overlast. Vogntoget fikk da bruksforbudt pga. overlast, at det ikke hadde forskriftsmessig merket overheng, samt skadet sikringsutstyr.

Sjåføren hadde fått bruksforbud for videre kjøring med påbudt om utbedring av overnevnte forhold (laste ned til lovlig vekt, merke overhenget og bytte lastesikringsutstyr). Sjåføren valgte likevel å kjøre videre uten å forholde seg til påbudet.

Og nettopp det ble grunnlaget for anmeldelse av sjåføren: For å ikke forholde seg til påbudet gitt av vegvesenet dagen før, og for kjøring med vogntoget som ikke var i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Pga. brudd i reglene for dispensasjon ble denne inndratt.

I tillegg ble det foretatt utvidet kontroll av bremser på rulleprøver av både trekkvognen og semihengeren. Dermed ble det også påvist diverse feil i bremsesystemet i begge kjøretøyene. Bildene viser at ABS-lampen lyser... OG: Skadet sidehinder, skadet luftfjæring, kraftig oljelekkasje.

Enden på visen er forbud mot videre kjøring inntil tekniske feil blir utbedret og at saken blir avgjort av politiet. Pajk skriver intet om hjullås ble tatt i bruk etter kontrollen, men det ville ikke vært et urimelig sikringstiltak vel?

Opphav og kilder: Kontrollrapport fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.105