23948sdkhjf

Åpen kommentarsak: Skivebom fra SVV om døgnhvileplasser - målet var 80 stykk, fasit er 55

HVILER FOR MYE? Da vi skrev om SVVs plan for døgnhvileplasser i Norge 2016, var målet opp fra 37 til 80 slike plasser ved utgangen av 2023.

Kart og plasseringer var utredet den gang, les den artikkelen her.

Nå som vi har passert utgangen av 2023 med grei margin, er det fort gjort å telle opp at økningen fra 37 til 55 stykker er den faktiske fasit.

Øknigen i antall døgnhvileplasser er 18, og målet var 43 - langt under halvparten. Og på Vestlandet har antall plasser sunket...

Antall oppstillingsplasser og landsdelene

Vegvesenet sier: Døgnhvileplasser er et tilbud forbeholdt sjåfører på tungtransport som er underlagt bestemmelsene om kjøre- og hviletid. Tillatt for:

  • pause (45 minutter)
  • døgnhvil (11 timer)
  • redusert ukehvil (minimum 24 timer, men under 45 timer)

Plassene skal ikke brukes til lengre opphold, omlasting, parkering av kjøretøy eller tilhengere, eller av førere av andre typer kjøretøy. 

Plassene er vanligvis lokalisert slik at du du kan kjøpe mat og drivstoff i umiddelbar nærhet. Alle plassene har dusj, toalett og belysning på parkeringsarealene. Det er normalt tilgang til 220V-strømforsyning for kjøleaggregater på plassene.

Nå skal det sies at om vi heller måler i antall oppstillinsgplasser, ser økningen noe bedre ut: Toalt antall plasser er steget fra 583 til 1091, eller nesten en dobling. Likevel laaaangt unna.

Østlandet og Sørlandet er de landsdelene som har hatt best utvikling, med røffly dobling av antall plasser.

Vestlandet har hatt reell tilbakegang i både antall døgnhvileplasser og oppstillingsplasser, mens Midt-Norge og Nord-Norge har hatt en moderat forbedring.

Sentrale Østlandet, dvs. inn mot Oslo, må likevel sies å være den store taperen. Skal man hente eller levere noe i hovedstadsområdet er finnes det ikke en døgnhvileplass i rimelig nærhet av f.eks. Alnabru.

Blir det bedre snart?

Tja. Sist Tungt.no skrev om saken (Østlandet/Oslo) var i august i fjor - klikk her - da det var en prosess på gang. Siden har vi hørt lite.

Så basert på hva som er prestert hittil, er forhåpningene små. Og en av de virkelig veteranene som har jobbet med saken i nærmere 20 år, Geir Kvam i Fellesforbundet, har nå gått av med pensjon.

Sitatet tilhører Kvam i en artikkel i Fri Fagbevegelse i november i fjor. Men problemstillingen er jobbet med av Statens vegvesen, Norsk Transportarbeiderforbund (nå Fellesforbundet), Norges Lastebileier-Forbund og Yrkestrafikkforbundet i disse 20 årene, så det er mulig skylden kan tilskrives manglede press fra bransjens aktører i saken også.

Likevel, oversikten blir etter hvert bedre

Digitalisering er tidens moteord, så nå er det mulig å få god oversikt over dagens aktive plasser på SVVs eget kart, og du kan i appen sjekke hvor mange plasser som er ledige akkurat nå basert på kamerabilder og få prognoser om trafikk og belegg.

Se vegvesenkart her og saken vår om app her.

Likevel; Det er skrekkelig langt igjen til at alle yrkessjåfør som ferdes langs hovedveinettet vårt finner en døgnhvileplass med anstendige fasiliteter i rimelig nærhet ved behov.

Listen under er fra vegvesen.no den 13. mars 2024:

Døgnhvileplasser i Norge mars 2024, totalt 55 steder og 1091 oppstillingsplasser
Østlandet 16 steder, 553 oppstillingsplasser
E6 Svinesundparken, Halden, Østfold 77 plasser
E6 Fugleåsen, Nordre Follo, Akershus, 150 plasser
E6 Ormlia, Eidsvoll, Akershus, 47 plasser
E6 Minnesund Circle K, Eidsvoll, Akershus, 26 plasser
E6 Rudshøgda, Ringsaker, Innlandet, 20 plasser
E6 Biri travpark, Gjøvik, Innlandet, 30 plasser
E6 Vinstra vegpark, Nord-Fron, Innlandet, 58 plasser 
E6 Bekkemoen, Dovre, Innlandet , 6 plasser
E18 Ørje, Marker, Østfold, 10 plasser
E18 Kjellstad sørgående, Lier, Buskerud, 15 plasser
E16 Mjøsvang, Vang i Valdres, Innlandet, 15 plasser
Rv. 2 Kongsvinger (Roverud), Innlandet, 25 plasser 
Rv. 3 Myklagard, Løten, Innlandet, 20 plasser
Rv. 3 Koppang Shell, Stor-Elvdal, Innlandet, 13 plasser
Rv. 3 Alvdal, Innlandet, 20 plasser
Rv. 7 Gol sambruksstasjon, Gol, Buskerud, 21 plasser
Sørlandet 10 steder, 180 oppstillingsplasser
E134 Høydalsmo, Tokke, Vestfold og Telemark, 12 plasser
E134 Edland, Vinje, Vestfold og Telemark, 10 plasser
E18 Furulund Kro & Motel, Sandefjord, Vestfold og Telemark, 30 plasser
E18 Langrønningen Circle K, Bamble, Vestfold og Telemark, 25 plasser
E18 Grenstøl St1, Tvedestrand, Agder, 30 plasser
E18 Horisonten, Lillesand, Agder, 18 plasser
E18 Lillesand YX, Agder, 25 plasser
E18 Lillesand Circle K, Agder, 10 plasser
E18 Lonelier, Kristiansand, Agder, 25 plasser
E39 Livold Circle K, Lindesnes, Agder, 10 plasser
Vestlandet 10 steder, 117 oppstillingsplasser
E16 Dale Shell, Vaksdal, Vestland, 10 plasser
E16 Steinklepp, Lærdal, Vestland, 10 plasser
E39 Vikeså Esso, Bjerkreim, Rogaland, 10 plasser
E39 Søylandskiosken, Gjesdal, Rogaland, 9 plasser
E39 Heiane, Stord, Vestland, 9 plasser
E39 Bergen travpark, Bergen, Vestland, 25 plasser
E39 Skei Cirkle K, Sunnfjord, Vestland, 16 plasser
E134 Røldal YX, Ullensvang, Vestland, 8 plasser
E134 Kyrping Best, Etne, Vestland, 10 plasser
E39/Rv. 15 Stad, Vestland, 10 plasser
Midt-Norge 9 steder, 137 oppstillingsplasser
E6 Oppdalsporten, Oppdal, Trøndelag, 15 plasser
E6/E39 Klett Circle K, Trondheim, Trøndelag, 22 plasser
E6 Stav Gjestegård, Malvik, Trøndelag, 25 plasser
E6 Gråmyra YX, Levanger, Trøndelag, 10 plasser
E6 Brekkvasselv Best, Namsskogan, Trøndelag, 8 plasser
E6 Snåsakroa, Trøndelag, 10 plasser
E39 Digerneset, Skodje, Møre og Romsdal, 15 plasser
Rv. 70 Håsøran, Sunndalsøra, Sunndal, Møre og Romsdal, 12 plasser
Rv. 70 Kristiansund, Møre og Romsdal, 19 plasser
Nord-Norge 10 steder, 104 oppstillingsplasser
E6 Mosjøen, Vefsn, Nordland, 16 plasser
E6 Mo i Rana, Nordland, 10 plasser
E6 Storjord, Saltdal, Nordland, 10 plasser
E6 Fauske, Nordland, 12 plasser
E6 Innhavet, Hamarøy, Nordland, 5 plasser
E6 Buktamoen, Målselv, Troms, 12 plasser
E6 Storslett Circle K, Nordreisa, Troms, 10 plasser
E6 Talvik Shell, Alta, Finnmark, 10 plasser
E6/E75 Tana bru, Finnmark, 10 plasser
Rv. 80 Bodø havn, Nordland, 9 plasser 

Opphav og kilder: Tungt.no, vegvesen.no, frifagbevegelse mfl.

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109