23948sdkhjf

Innsnevring av pulsåren: Ned fra tre til to felt på E18 og E6 mot Oslo grunnet Ring1

FORVENTER TUNG TRAFIKK: Bakgrunnen er at Statens vegvesen stenger Ring 1 mens ombyggingen av Hammersborgtunnelen og oppgradering av Vaterlandstunnelen gjennomføres.

Dette kommer til å gi økt trafikk på vegnettet. Det er derfor behov for å legge bedre til rette for å unngå kødannelser, melder vegvesenet.

Tiltakene gjøres for å få mindre kø i Operatunnelen. Fra 1. juli og tre år fremover stenges Ring 1 for all trafikk. 

Reduksjon av felt gir balanse

– Vi vil skilte omkjøring via E18 Operatunnlene når vi stenger Ring 1. Dette vil føre til mer trafikk i tunnelsystemet og det vil være behov for regulerende tiltak, sier prosjektleder trafikk, Halvard Gavelstad i Statens vegvesen.

Statens vegvesen planlegger å redusere antall felt inn mot sentrum fra tre til to felt på E18 ved Lysaker og på E6 nordøst ved Furuset. Det tredje feltet omdisponeres til kollektivfelt ved Lysaker og tungtrafikkfelt ved Furuset.

Ut av sentrum opprettholdes dagens antall felt. Dette sammen med å opprettholde Operatunnelens tre felt i hver retning vil føre til en bedre trafikkflyt gjennom tunnelen. Det legges opp til tilfartsregulering hele døgnet, noe som vil gi trafikantene forutsigbarhet.

Reduksjon av kjørefelt utenfor tunnelene og opprettholdelse av opprinnelig antall felt gjennom tunnelen vil redusere faren for kødannelser i tunnelen og gi kapasitetsmessig balanse på riksvegnettet i Oslo sentrum når Ring 1 tunnelene stenges.

– Ved å styre trafikkstrømmene inn mot tunnelen får vi bedre flyt i trafikken. Vi reduserer faren for kødannelser i tunnelen og forebygger alvorlige hendelser, sier Gavelstad.

Økte køer kan føre til alvorlige hendelser

– Dette er en nødvendig konsekvens av stengningen av Ring 1-tunnelene fra 1. juli. Stengingen vil føre til en økning på minst 8-10.000 biler i tunnelsystemet hvert døgn. Uten tiltak vil risikoen for alvorlige hendelser øke, sier Gavelstad.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111