23948sdkhjf

Bring Intermodal har kjøpt elektriske Volvoer for IKEA-kjøring på Østlandet

IKEA-TUNGT: Pressemeldingen fra i dag om lastebilene kommer fra IKEA, som ikke nevner bilmerket med et ord, men bruker ordene «utslippsfri transport».

Det er i seg selv er en interessant vri, egentlig et tegn i tiden vi har sett et par år, og handler om at det er vareeierne som i stadig større grad legger premissene for teknologiutviklingen på lastebilsiden.

- Vi har jobbet målrettet for utslippsfri transport av produktene våre i flere år, sier leder for kundelogistikk i IKEA Norge, Teodor Bäckström.

Og de bryr seg ikke en døyt om hvilke logo som står i grillen på lastebilen…

Elektriske hele veien, for det meste

Men altså: IKEA sender sine produkter med tog fra sentrallageret i Sverige, formodentlig elektriske tog. Ved ankomst togterminal i Norge, omlastes de folkekjære varene til lastebil (frem til nå diesellastebiler) og fraktes ut til varehusene.

Fra varehusene kan man få kjørt varene hjem med elektriske biler – eller hente dem selv med elektrisk bil (om man har).

Nyheten er at transportleddet fra togterminal til varehus nå også skal gå elektrisk – slik at man får en helelektrisk transportkjede av IKEA-varer.

I de minste fra Sverige, hvordan de kommer til Sverige er ikke spesifisert. Og i det minste så lenge det ikke oppstår «uforutsette hendelser, som ekstraordinær pågang, kjøretøy som tas ut av drift og lignende».

Og på Østlandet da. Men

- Vår ambisjon innen utgangen av 2025 er å utvide våre fossilfrie intermodale løsninger til Oslo-området videre til Bergen/Stavanger/Trondheim-områdene for utvalgte kunder, sier Stein Børre Johnsen, Head of Commerical & Business Development, Bring Intermodal.

Og fra bildene som er vedlagt, fremgår det altså at det er Volvo FH Electric det er snakk om. Det er naturlig at en diger aktør som Bring har relasjoner til alle leverandørene av lastebiler på markedet.

Det som er litt «artig» er at den ferske meldingen om at Scania har fått ny rammeavtale om leveranse av biler til Posten Bring, også inneholder en passus om at «… sammensetningen av de ulike drivlinjene blir ikke fastslått før Enova har behandlet Postens søknader om støtte til elektriske lastebiler».

For den observante leser: Det er betydelig forskjell på «fossilfri» (Bring) og «utslippsfri» (IKEA), som betyr at det nok kan bli rift om de elektriske lastebilene som måtte få støtte i Posten Bring-systemet.

Opphav og kilder: Pressemelding fra IKEA

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.049