23948sdkhjf

Fritt fram for normal ukehvil i lastebil – Statens vegvesen kan ikke kontrollere

KONTROLLTRØBBEL: Å ta 45-timer'n i lastebilen er ikke tillatt. Mens danske kontrollmyndigheter raider steder der sjåfører gjennomfører ukehvil og ilegger skyhøye gebyrer ved regelbrudd, sier Statens vegvesen at dette ikke er prioritert i Norge.

Skylda legger Vegvesenet på EU-regler.

- Dette er helt håpløst, sier administrerende direktør Knut Gravråk i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) når Tungt.no spør om hva forbundet tenker om forskjellen på kontrollpraksisen i Norge og Danmark.

Han reagerer på begrunnelsene Tungt.no har fått fra Statens vegvesen på hvorfor slike kontroller ikke er prioritert i Norge – les hva han sier mot slutten av saken.

I Danmark har kontrollmyndigheter flere ganger det siste året gjennomført store kontroller på steder der lastebilsjåfører gjennomfører ukehvil.

Gjentatte ganger har de funnet sjåfører som tok den normale ukehvilen i lastebilen. (For ordens skyld: det er lov til å ta forkortet ukehvil i lastebilen.)

Danmark: Bøter på over 150.000 kroner

I en nylig kontroll i Hvidovre ble 18 utenlandske lastebiler kontrollert, og i halvparten av dem gjennomførte sjåføren ukehvilen i strid med reglene.

Dansk politi beslagla lastebilene i påvente av oppgjør fra foretaket. Arbeidsgiveren kan vente seg en bot i størrelsesorden 100.000 danske kroner. Med dagens valutakurs svarer det til 153.000 norske kroner.

I kontrollen forklarte to indiske sjåfører som kjørte samme lastebil på skift, at arbeidsgiveren hadde nektet å betale for overnatting på hotell etter påske, og at de derfor måtte sove i lastebilen, skriver Trans.info med henvisning til danske medier. Illustrasjonsbildet under er fra Vestby for en stund tilbake.

Fastslått av EU-domstolen

EU-domstolen fastslo i en dom i 2017 at det ikke er lov til å gjennomføre ukehvilen i lastebilen. Dette skulle blant annet forhindre at transportselskaper lot sjåfører henge på rasteplasser i lang tid mens de ventet på nye oppdrag.

Reglementet ble ytterligere styrket gjennom EUs mobilitetspakke i 2022. Ifølge mobilitetspakken skal foretaket legge til rette for at sjåførene kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode, og alle kostnader til innkvartering utenfor kjøretøyet skal dekkes av arbeidsgiveren.

Pakken inneholder også krav om at kjøretøyet skal hjem til etableringslandet hver åttende uke.

- Skal ikke forstyrre hvilende sjåfører, sier Statens vegvesen

Tungt.no har spurt Statens vegvesen om etaten gjennomfører kontroller av ukehvil på samme måte som danske kontrollmyndigheter. Vi stilte i tillegg følgende spørsmål:

  • Hvis Statens vegvesen ikke fører slike kontroller – hvorfor ikke?
  • Hva er reaksjonen hvis brudd avdekkes?

Spørsmålene gikk til Statens vegvesens presseavdeling med ansvar for utekontroll, som sendte spørsmålene videre til fagavdelingen. I svaret fra fagavdelingen, videreformidlet til Tungt.no av presseavdelingen, står det blant annet følgende:

«Statens vegvesen prioriterer per i dag ikke overvåkning av parkeringsplasser der det kan gjennomføres slik normal døgnhvile, for å kunne avsløre denne type brudd.»

Videre heter det i svaret at EU har gitt klare føringer på hvordan slik kontroll kan gjennomføres, og dette anses som veiledende for alle EU/EØS-land.

SVVs sanksjon er melding til foretakets hjemland

«Det er blant annet tydeliggjort at kontrollører ikke skal forstyrre sjåfører som gjennomfører sin ukehvile og at vi ikke kan be om dokumentasjon på for eksempel hotellovernatting», står det i svaret fra fagavdelingen.

Statens vegvesen skriver også at «vår håndtering der det foreligger mistanke om brudd på bestemmelsen (i forordning 561/2006 art 8 nr. 8) er at vi sender en melding til foretakets hjemland for oppfølging».

NLF-sjefen ber SVV lese kontrollreglene med danske briller

Administrerende direktør Knut Gravråk (bildet) i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er oppgitt over svaret fra fagavdelingen i Statens vegvesen.

- Nå er det sju år siden EU-domstolen slo fast at det ikke er tillatt med ukehvil i lastebilen. Hvis Statens vegvesen ikke har greid å lage kontrollrutiner som fungerer ennå, er det helt håpløst, sier Gravråk.

Han sier at NLF var glade da dommen fra EU-domstolen kom, ettersom den går rett inn i problematikken med konkurransevridning mellom norske og utenlandske sjåfører. Men:

- Det er jo dette har vi snakket om på inn- og utpust i mange år nå – et sterkt regelverk har ingen verdi hvis det ikke følges opp av effektiv kontroll og håndheving, sier Gravråk.

- Vi i NLF reagerer også på argumentasjonen med at det ikke er lov til å forstyrre sjåfører som hviler. Det høres jo tilforlatelig ut, men vi hører stadig om at kontrollører har banket på døra til sjåfører hvis de har parkert litt utenfor oppmerket område eller lignende. Da bør det sannelig være lov å banke på døra for å finne ut om noen bryter loven også, mener Gravråk, som dessuten synes det er merkelig at EU-regler for hvordan kontroll skal foregå blir tolket forskjellig i Norge og Danmark.

- Hvis danskene greier å lese reglene annerledes, så kan jeg ikke forstå at ikke Statens vegvesen kan låne danske briller, sier Gravråk.

SVV kontrollerte ukehvil i 2018

Det hører med til historien at Statens vegvesen tilbake i 2018 gjennomførte en testkontroll av ukehvil i lastebilen. Den gang fant de flere mistenkte brudd, men ingen ble anmeldt.

Årsaken var at kontrollørene hadde problemer med bevisbyrden.

Opphav og kilder: En orginalartikkel fra Tungt.no, med en rekke kilder

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156