Henriette Kipperberg Sunde fra Sula: - Det er veldig bra å lære fra veteranene i bransjen
MENNESKENE PÅ VEIEN“Vi må være flinkere på inkludering av både nye og «gamle» sjåfører”
- Sjåfør: Henriette Kipperberg Sunde
- Bosted: Sula, Møre og Romsdal
- Kjører: Lokalt i Møre og Romsdal, noen litt lenger turer og andre litt kortere. Med kun «dagsturer».
- Bil: Kjørte fast treaksla tippbil, Mercedes Arocs 2658 2017-modell, men gikk over til å kjøre en Mercedes Arocs 2663 kombibil med tipp og maskintralle.
- Transporterer: Stein, grus og det maskinfører måtte trenge. Flytt av utstyr og maskiner når det er nødvendig også.
- Henriette har vært yrkessjåfør siden juni 2019. I dag jobber hun for Skodje-bedriften Storfjord Maskin.
- Instagram: @truckerhenni
I mars 2021 kunne du lese om Henriette Kipperberg Sunde på tungt.no, og om hvordan og hvorfor hun ble yrkessjåfør. Den gang sa hun "I hverdagen er det de små utfordringene og gledene som gir meg en ekstra push til å gjøre jobben min litt bedre." Er det fortsatt slik?
- Det er egentlig litt det samme enda, man blir aldri utlært i dette faget. Man lærer noe nytt nesten hver dag. Så ja, jeg mener fortsatt at man blir bare bedre og bedre jo mer utfordringer man får, og jeg glede meg over de små hverdagsgledene på jobb. Det er en kjempe mestringsfølelse å få til noe som jeg ikke har forsøkt tidligere, eller endelig begynne å få til ting. Jeg har jo egentlig ikke kjørt så mye tippsemi før jeg kom hit til Storfjord Maskin, og det var veldig kjekt å få prøve og ikke minst at jeg mestret semikjøringen så bra. Enda en liten glede i hverdagen, sier Sunde.
- Du har vært yrkessjåfør i snart fem år nå. Hvordan har de årene i yrket vært?
- Veldig varierende og veldig kjekt med både forskjellig kjøring og forskjellige firma. Jeg har blitt kjent med masse flotte folk i bransjen. Det er et valg jeg ikke har angra på, og jeg gleder meg til å utforske flere spennende plasser og møte trivelige folk med samme interessen og jobb videre fremover.
- Har du noen morsomme opplevelser du husker godt fra dine år som yrkessjåfør?
- Det er et hav av gode minner, men et som jeg kan trekke frem er da jeg skulle levere utstyr på Hotell Union Øye i Norangsdalen. Det var så fint å kjøre, det var en superkjekk tur i strålende vær. Jeg har også vært i Geiranger og levert og henta retur av utstyr, samt kjørt på flere faste prosjekter her i området. Jeg har fått kjørt diverse gravemaskiner både ved lasting av bil og på flytt.
- Har du noen gang transportert noe veldig spesielt?
- Det blir egentlig ikke så mye spesiell last når man kjører kun lokalt, og da gjerne anlegg og flytt av utstyr. Men det var veldig mye forskjellig og spesielt når jeg kjørte krokbil for Paulsen Transport. Da var det like spennende hver gang å se hva som skulle flyttes eller kjøres. Jeg fikk muligheten til å prøve å kjøre asfalt med en treaksla krokbil i Paulsen Transport, og det ga veldig mersmak. Jeg håper jeg før prøve det flere ganger.
- Har du sett deg ut noen treff du skal på denne sommeren?
- I år blir det litt annerledes da vi fikk ei lita jente i mars, så vi skal nok ikke på så veldig mange treff. Men Motorfestivalen i Stryn skal vi i alle fall på. Ellers så blir det nok et veldig rolig år, noen dagsturer på diverse rundtom må vel til.
- Har lastebilen din fått eget navn?
- Ingen navn på bil her. Jeg har ikke noe fast bil for øyeblikket, men kjørte tippsemi før permisjon og skal tilbake til den etter, så kanskje den får et navn etter hvert.
- Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?
- At vi må være flinkere på inkludering av både nye og «gamle» sjåfører, og heller bruke et par minutter av dagen våre på å glede andre og hjelpe de som trenger hjelp. Plutselig en dag er det du som står og trenger hjelp, men ingen har tiden.
Men det er fremdeles en vei å gå for å bedre bransjen slik at alle trives, slik at flere tørr å satse og bli yrkessjåfør. For det er en kjempekjekk bransje og vi skulle definitivt hatt enda flere flinke folk.
Det er viktig at det er folk i bransjen som går foran som rollemodeller, og viser hele bransjen hvordan vår hverdag er. Det er ikke alle dager som er like kjekke, og det må man være ærlig på. Hvis vi skal rekruttere nye sjåfører og maskinførere, så må vi vise de hele bransjen. Gjerne allerede på ungdomsskolen, slik at de får vite hvilke valg de kan ta når de skal ut i arbeidslivet.
- Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?
- For fem år siden var det ikke så veldig mange damer som kjørte i Møre og Romsdal, men nå er det så kjekt å se at flere damer har kommet seg opp i både maskin og bil. På landsbasis ser jeg det bare blir flere og flere damer som begynner, og det er så tøft at så mange hopper på anleggsbransjen og generelt bil og maskiner.
En aldersforskjell vil det være i alle bransjer. Jeg synes det er kjekt at de som har vært lenge i bransjen, og som startet lenge før vi begynte å kjøre, er her for å kunne lære bort og gi tips. Det er veldig bra å lære fra veteranene i bransjen. Man lærer tross alt så lenge man lever, og hvem er vel bedre å lære av enn de som har levd lengst?