Dieselpris-variasjonene er kartlagt: 5 kroner per liter mellom høyeste og laveste pris i uka
MYE Å SPARE: Forskjellen mellom høyeste og laveste pris er større enn før, viser undersøkelse fra Konkurransetilsynet.
Tilsynet har kartlagt prismønsteret for drivstoff mellom oktober i 2023 og mars i 2024. Blant funnene: Prisene går ikke opp og ned på samme måte som før.
Kort oppsummert: Prisene settes opp sjeldnere enn før, og forskjellen mellom høyeste og laveste pris er større enn før.
5 kroner forskjell er vanlig
Konkurransetilsynet har funnet at den vanligste forskjellen mellom høyeste og laveste pris i løpet av ei uke, er fem kroner per liter.
Men det er store lokale forskjeller – prisen kan variere med null til seks kroner per liter i løpet av uka.
- Dette betyr at det er mye penger å spare ved å fylle på rett tid og sted. Om mange nok kunder i et område er prisbevisste, kan det bidra til sterkere konkurranse, fordi da lønner det seg å være billigst, forklarer seniorrådgiver Stig Tore Bjugn i Konkurransetilsynet.
Endret mønster
Før var det vanlig at prisen ble satt opp to til tre ganger hver uke. Nå skjer prisoppgangen i hovedsak bare én til to ganger i uka.
Der det vanlige er én prisoppgang hver uke, pleier den å skje onsdager. Steder der det er to prisoppganger i løpet av uke, settes prisen oftest opp én gang tidlig i uka (mandag/tirsdag) og en gang til på fredag.
Det er mer variasjon over når på dagen de ulike kjedene setter opp prisene sine. Konkurransetilsynet mener at dette kan tyde på at det er blitt vanskeligere å gjennomføre nasjonale prisløft – noe som er bra for forbrukerne.
Små kjeder kan konkurrere på pris
Aller mest penger sparer man dersom man greier å fylle drivstoff på formiddagen den dagen det er prisoppgang, slår Konkurransetilsynet fast. De oppfordrer forbrukerne til å følge med på hva som er høyt og lavt prisnivå.
Tilsynet har også registrert at mindre kjeder som ikke følger prismønsteret nå har stasjoner flere steder. Det kan ofte lønne seg over tid å fylle på disse, skriver Konkurransetilsynet.