Godstransport med lastebil: Like mye gods innenlands, men færre kjørte kilometer

NEDGANG ETTER GODE ÅR: I første kvartal falt transportarbeidet for norske lastebiler med 2,9 prosent innenlands.
Det er tall fra SSB som viser at transportarbeidet med norske lastebiler sank i første kvartal 2024. Transportarbeid er et mål som omfatter både godsmengden og kjørte kilometer: Hvis ett tonn fraktes ti kilometer, er transportarbeidet ti tonnkilometer.
Det er dette måltallet som totalt sett er redusert med 2,9 prosent for innenlands transport i første kvartal - uten at det betyr at det blir transportert mindre gods i Norge. Godsmengden var nemlig den samme som i første kvartal 2023, 60,0 millioner tonn.
I tillegg transporterte norske lastebiler 1,1 millioner tonn gods på utenlandske veier. Det er 8,3 prosent mindre enn i samme kvartal året før. Transportarbeidet internasjonalt gikk også ned med 2,0 prosent som følge av kortere gjennomsnittlig transportlengde per tonn, skriver SSB.
Dette antyder at utviklingen i Norge følger det vi tidligere har skrevet om fra Tyskland - se bildelenke under.
2024-tall: Mindre lastebiltransport i Tyskland, selv litauiske biler kjører mindre
Nedgang, men fortsatt høyt
Det totale transportarbeidet utført av norske lastebiler var i første kvartal 2024 på 5,6 milliarder tonnkilometer. Innenlands-andelen utgjorde 5,3 milliarder tonnkilometer.
Det er verdt å merke seg at selv om det er en nedgang i transportarbeidet, er tallene for første kvartal 2024 likevel på et nokså høyt nivå. I løpet av de ti siste årene er det bare i første kvartal 2023 og første kvartal 2022 det er blitt utført mer transportarbeid med norske lastebiler (se tabell fra SSB under).
Færre kjørte kilometer
Ettersom godsmengden totalt sett er temmelig stabil, er det antall kjørte kilometer som gjør at transportarbeidet har falt. Totalt i 1. kvartal 2024 kjørte norske lastebiler 11,5 millioner kilometer mindre enn i samme kvartal 2023.
Nedgangen i kjøretøykilometer var samlet sett på 2,7 prosent sammenlignet med samme periode året før. Av i alt 530,3 millioner kjørte kilometer ble 382,9 millioner kjørt med gods. Tomkjøringsandelen var på 27,8 prosent, ned fra 28,2 prosent i første kvartal 2023.
På utenlandske turer var tomkjøringsandelen 27,9 prosent, opp 3,1 prosent fra samme periode året før.
Masse veier tyngst, men stykkgods fraktes lengst
Massetransport sto for nøyaktig halvparten av godsmengden i Norge i første kvartal. Andelen økte dermed fra 47,5 prosent året før.
Stykkgods og bearbeidede varer hadde andel av godsmengden på 18,7 prosent. Målt i transportarbeid er transport av stykkgods og bearbeidede varer størst, med en andel på 34,0 prosent i første kvartal i år. Årsaken er at denne godstypen normalt fraktes lengre enn masse.