Ramirent: – Vi ser en fordel ved miljøskiftet mange ikke har tenkt på

LITEN TRO PÅ UTSLIPPSFRITT: I årets bransjerapport fra Ramirent oppgir halvparten at det jobbes mer aktivt med miljø, men kun 7 prosent tror at Norge vil være utslippsfritt i 2030.
Rapporten belyser imidlertid en faktor som muligens kan gi økt motivasjon for alle ansatte i bransjen, ifølge en pressemelding fra Ramirent.
– Dette er fordeler det kan være vanskelig å se i et regneark når man budsjetterer et prosjekt. Men, effekten er økt trivsel, lavere sykefravær og et økt produksjonstempo, sier Rostad.
30 prosent velger bort diesel- og bensinmaskiner
Hovedmålet med miljøskiftet er likevel en reduksjon av klimagassutslipp, som vil redusere de negative effektene fossile byggeprosjekter har på miljø og klima. Her kommer det frem i bransjerapportenat det har skjedd en positiv utvikling.
– 54 prosent forteller at de jobber mer aktivt med klimaspørsmål i dag enn for tre år siden og tre av fire oppgir at de har god avfallshåndtering. Samtidig sier 37 prosent at de satser på en utvikling av egne bærekraftige løsninger og 30 prosent at de velger bort diesel- og bensinmaskiner, sier Rostad.
En ser også at bedrifter i ulik grad allerede satser på fossilfritt. På spørsmål om hvor stor del av bedriften som er fossilfri i dag, er svarene følgende:
- 10 prosent oppgir at mer enn 70 prosent er fossilfritt
- 8 prosent oppgir at 51–70 prosent er fossilfritt
- 10 prosent oppgir at 31–50 prosent er fossilfritt
- 14 prosent oppgir at 10–30 prosent er fossilfritt
- 34 prosent oppgir at mindre enn 10 prosent er fossilfritt
Skepsis til en utslippsfri bransje innen 2030
Likevel er flertallet skeptiske til at byggebransjen i Norge faktisk vil være utslippsfri innen 2030, som er det målet myndighetene har satt på veien fremover. Kun 7 prosent svarer at de tror det vil skje, og optimismen ser ut til å være størst i Oslo.
– Jeg tror motsetningen i svarene kan komme av at flere av respondentene er nærmere kildesortering og tilsvarende miljøvalg på byggeplassen, enn avgjørelser som går på investering i utslippsfrie maskiner, sier HMS-sjefen.
Rostad mener at det også finnes store muligheter i kunstig intelligens (KI) på veien videre i den grønne omstillingen, spesielt i form av effektivisering.
– Jeg ser den hastigheten og utviklingskraften som ligger i KI. Det er en betydelig regnekraft vi får på plass med denne teknologien, og den effektiviseringen og de beregninger som vil følge av dette kommer til å utgjøre en viktig faktor for at vi skal kunne nå en utslippsfri byggeplass etter målene i 2030, sier Rostad.