23948sdkhjf

Scania forklarer "ketchup- effekten":  Derfor ble det et hopp i nyregistreringer i september

SCANIA-TUNGT: Hvorfor så vi et hopp i antall nyrgeistreringer hos Scania i september?

Bakgrunn for saken: Nyregistreringene gikk brått opp for Scania i september. Scania ble største merke for nyregistreringer over 16 tonn i september, med 231 lastebiler, mot 164 i august. Det viste tall fra OFV. Scania-andelen passerte dermed akkurat halvparten av alle nyregistreringene. Les mer om dette her: Nyregistreringer: Scania med kjempehopp i september. 

Steinar Westli er salgsdirektør for lastebiler i Norsk Scania AS. Tungt.no har tatt en prat med ham om dette hoppet i antall nyregistreringer.

– Hva kan forklare dette hoppet i antall nyregistreringer?

– Hoppet du henviser til kommer av flere årsaker, men i all hovedsak en «ketchup- effekt» fra sommermånedene hvor ferieavvikling internt og eksternt påvirker, samt lange ledetider i fra Statens vegvesen på TS0 / TS1, sier Westli.

– Hva legger du i lange ledetider fra SVV?

– Vi har statistikk fra SVV på ledetider i TS0 / TS1, tall vi får på forespørsel fra SVV. Jeg ønsker ikke å kommentere disse i detalj, men det er godt kjent at behandlingstiden for saker i TS0 har vært pluss minus 14 dager, i tillegg kommer ventetiden på visningstime i hall (TS1). På det verste har vi sett behandlingstid på opptil 30 dager i TS0, hvilket er en situasjon både kunder og vi som leverandører ikke kan leve med over tid.

– Hvordan har salget så langt vært i år?

– Etter flere gode år med høy ordreinngang har vi i 2024 så langt sett en utjevning i salget.

– Hva er egentlig utjevning i salget i tall, hvorfor er det utjevning i salget?

– Vi ønsker ikke å besvare spørsmål om salgsvolum.

– Hvilke modeller ligger på topp?

– Vår komplette range er godt fordelt, men vi ser økt etterspørsel etter alternative drivstoff som Gass og BEV.

– Hvorfor er det økt etterspørsel på gass og BEV?

– Hva gjelder forespørselen etter Gass og BEV, ser vi dette som naturlig da flere av våre kunders oppdragsgivere etterspør nullutslippsløsninger.

– Har dere markedsført dette spesielt, kommer det noe nytt på gass og BEV fra Scania?

– Scania har akkurat lansert sin oppgraderte gassmotor med opptil 460 hk, samtidig som vi har en stadig forbedret range på BEV. Utover dette ingen nyheter utover det som ble presentert på IAA.

– Hvordan er leveringstidene nå, sammenlignet med et - to år siden?

– Generelt ser vi en normalisering av leveringstider fremover.

– Hvorfor er det slik, og hvordan er dette sammenlignet med tidligere? Og hva mener du med normalisering av leveringstider, hva er normale leveringstider?

– Leveringstider er sammensatt, og avhenger av flere faktorer som antall påbyggere på chassiet etc. Vi besvarer generelt ikke spørsmål knyttet til verken salgsvolumer, leveringstider eller lignende med hensyn til konkurransen i markedet, avslutter Steinar Westli, salgsdirektør for lastebiler i Norsk Scania AS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111