Nye Sotra Bru: Se filmen som viser ett år på to minutter

KJAPT TILBAKEBLIKK: Sjekk arbeidet med Nye Sotrabru, her fremvist i superfart.
Ingrid Feet Bjørgo fra Statens vegvesen Utbygging, oppdaterer Tungt med en kort status på arbeidet.
- Tårnbeina på Knarrevik-siden er 98 meter høye. I Drotningsvik er tårnbeina rundt 70 meter høye. Denne uken passerer tårnbeina i Knarrevik på Sotrasida 100 meter, og Nye Sotrabru «vokser fra» gamle brua, som har tårn på 100 meter, forteller Feet Bjørgo.
Det er noen meter igjen til tårnene når sin fulle høyde på 145 meter.
I filmen under, ser vi brutårnet som står i fjæresteinene i Knarrevika på Sotra.
Hengebru på 1,2,3!
- Først ble brutårnene bygget
- Deretter kommer det kablar over brutårnene. Samtidig blir det bygget forankringer inne i fjellet som kablene skal henge fast i.
- Til slutt kommer brukassen til steden og blir montert i hengestengene. Brukassen kommer sjøveien og blir heist på plass fra en lekter. Dette er den siste store brikken i puslespillet og skal skje i løpet av høsten 2026.
Det er ikke bredden man tradisjonelt sett er mest opptatt av når man snakker om hengebruer. Når brua står ferdig i 2027 blir det Norges første firefelts hengebru - med sine 29,5 meter bredde er det også Norges bredeste hengebru. Ingrid Feet Bjørgo fra Statens vegvesen Utbygging
Klatreforskaling
Brutårna på hver sin side av fjorden har to tårnbein. Tårnene står på massive betongfundament støpt direkte mot berg. Det går med cirka 300 kubikkmeter betong i hvert fundament.
Tårnbeinene er bygget i etapper på cirka 4,5 meter. Til brutårnet i Knarrevika, blir det brukt en klatreforskaling. Klatreforskalingen er i dette tilfellet en form som blir benyttet om igjen for hver etappe. Formen blir flyttet oppover ved bruk av en hydraulisk jekk. Så snart betongen er tilstrekkelig herdet, klatrer forskalingen opp til neste etappe og derav navnet.
En stor tårnkran er også på plass som skal følge med brutårnet oppover. Den løfter armering, betong og alt som trengs for å bygge brutårnet. Arbeidet går etter planen, 19 av 33 flytt på tårnet i Knarrevika er gjennomført.
Fakta om Nye Sotrabru:
- Brua har et hovedspenn på 608 meter og en lengde på 901 meter.
- Brua blir 29,5 meter bred
- Brua får fire felt og egen sykkelvei med fortau.
- Til sammenligning, er eksisterende Sotrabru i dag 1.236 meter lang med et hovedspenn på 468 meter. Brutårnene er 100 meter høye.
- Det kommer til å gå med om lag 28.000 kubikkmeter med betong for å bygge brua.
- På grunn av mange kjørefelt, har Nye Sotrabru ein ekstraordinær bred brubjelke, slik at tårnbeina må separeres med stor avstand i mellom.
Les mer om Sotrasambandet her på Tungt.