Litra AS skal kjøre på gass, hydrogen, el og med tog på ny langtidskontrakt
TRANSPORT FOR ASKO: Dette betyr etter alt å dømme at Litra skal handle flere lastebiler som går på alternative drivstoff.
Langtidskontrakten er med ASKO Midt-Norge, og den gjelder mellomtransport i Trøndelag og Nordland.
Fra og med mars 2025 vil Litra ha ansvaret for å transportere varer fra ASKO Midt-Norges regionslager i Trondheim til Mosjøen, Mo i Rana og Bodø med tog.
Litra forplikter seg til å håndtere mer eller mindre all transport med bærekraftige transportløsninger, skriver konsernet i en pressemelding.
Nesten alt alternativt
I praksis betyr dette at i tillegg til tog, så skal lastebilene enten gå på gass eller hydrogen, eller være elektriske. Det operasjonelle vil bli håndtert av Litra Nor AS, som har hovedfokus på intermodale transportløsninger som i denne sammenhengen er lastebiler og tog.
Litra har gassbiler fra før, og de har også fått mye omtale for kjøpet av to el-lastebiler beregnet for langdistanse. Dette dreier seg om to Designwerk-lastebiler med de største batteriene som finnes på markedet. Disse to bilene er også trolig blant de dyreste av sitt slag i Norge, med en pris på 7-8 millioner kroner hver.
Les mer om hvordan frakten med de to Desingwerk-bilene har gått her:
Litra har bestilt hydrogen-MAN og kikket på ny el-lastebil
Men Litra nevner altså også hydrogenlastebiler i pressemeldingen. I vår ble det kjent at Litra hadde bestilt 15 hydrogenlastebiler fra MAN. Modellen hTGX ventes levert i 2025.
I forrige måned var Litra også på plass da MAN viste fram den kommende eTGX, altså merkets nye elektriske store lastebil, i Norge. Tungt.no har sett nærmere på denne nyheten.
Det er ikke kjent for Tungt.no om Litra har bestilt også denne MAN-nyheten.
- Framtidsrettet, sier Litra-sjefen
- Vi er stolte over at de har valgt oss som samarbeidspartner. Vi har over 100 års erfaring med å løse komplekse logistikkutfordringer, og vi ser frem til å samarbeide med ASKO for å videreutvikle fremtidsrettede transportløsninger i Norge, sier konsernsjef i Litra Vegard Narmo.
- Samtidig skal vi bruke erfaringen vår til å levere «minst» den samme sikre og effektive driften som ASKO Midt-Norge har gjort i egen regi frem til i dag, legger han til.