Veøy Møre AS om 2024: – Vi merket at marginene ble presset
TETT PÅ TRANSPORTEN: I denne artikkelserien har Tungt tatt en prat med et knippe mellomstore transportører om hvordan det står til inn i året 2025.
Veøy Møre AS
Veøy Møre AS holder til i Ålesund, med egen linjetrafikk mellom Møre og Østlandet / Bergen og Trondheim, der de kjører regelmessig med flere avganger. Selskapet bruker modulvogntog klasse 1 og 2 på flere av disse strekkene for best utnyttelse av materiellet. De kjører med egne biler til Nord-Norge samt linjebil mellom Møre og Sverige. Selskapet har omtrent 110 ansatte.
Veøy Møre har eget distribusjonsnett utfra egen terminal i Ålesund, der de dekker hele området Møre - Nordmøre – Romsdal – Nordfjord.
Selskapet har kompletterende virksomhet og jobber i flere markeder. Dette er kran-, spesial- og langtransport, samt distribusjon og lagertjenester.
– Kan dere gi en oppsummering av hvordan 2024 har gått for dere?
– Vi har hatt en økning i omsetning i 2024, men er presset på margin. Dette skyldes i hovedsak økte kostnader på materiell, vedvarende høye renter, lønnsveksten, samt lav kronekurs, sier Lars Christian Skage, daglig leder i Veøy Møre AS.
Skage trekker frem en annen faktor som treffer hele bransjen: – Lavere kjøpekraft medfører redusert forbruk, noe som igjen har resultert i lavere markedsvolumer for oss.
– Hvordan håndterer dere å bli presset på margin?
– Vi forsøker hele tiden å optimalisere utnyttelsen av trafikken. Det ekstra kostnadspresset er ikke mulig å få dekket inn gjennom prisøkninger hos kundene, det må tas gjennom interne effektiviseringer. Vi prøver å utfordre oss selv løpende på planlegging, samkjøring og optimalisering og det oppleves naturlig nok krevende for våre medarbeidere på alle nivå. Videre må vi også jobbe med leverandør-kjeden, det er ikke slik at det som var ok tidligere, nødvendigvis er godt nok per i dag.
– Er økningen på de andre områdene en direkte følge av økt satsning for å tjene inn tapte marginer på linjetrafikken?
– Vår miks av ulike kunder medfører heldigvis flere sykluser, slik at når for eksempel byggebransjen går på lavgir, har maritim industri bedre fart og gir muligheter for å snu deler av kapasitetene mer i denne retningen. Uansett er det utfordrende å skape lønnsomhet i slike skiftende tider og hverdagen oppleves nok som svært krevende.
– Hvilke segmenter hos dere har gjort det best i 2024?
Skage forteller at det er linjetrafikk og distribusjon som utgjør den største delen av virksomheten, men at de har opplevd en positiv økning på spesialtransport.
– Vi har en egen avdeling for spesialtransport og åpen transport, hvor vi kan tilby biler og spesialtraller for alle typer gods. Dette er ofte gods som på grunn av høyde, bredde og lengde krever denne type utstyr. Disse oppdragene er både nasjonale og internasjonale og vi har hatt en økende aktivitet på dette markedet.
– Vi har også en del aktivitet på gods som haster derav ekspress-kjøringer med alt fra semier, distribusjon, varebiler samt kureroppdrag der vi sender dedikert personell med personlig overlevering til kunder for eksempel i utland.
– Vi har hatt en økning på kranoppdrag i 2024, sammenlignet med 2023. Den aktiviteten har påvirket omsetningen positivt.
Skage forteller at de har en god del faste kunder innen bygg og anlegg, landbruk, samt innsamling av spesialavfall.
– Hvilke økonomiske forventinger har dere til 2025?
– Vi tror at 2025 vil bli fortsatt krevende, vi håper selvfølgelig at det etter hvert vil komme signaler i markedet som gjør at kjøpekraften økes samt endring i valuta / renter som gjør at kostnader på materialinvesteringer reduseres.
– Vi er forsiktig optimistiske og forventer en liten økning gjennom 2025.
– Har dere noen planer for neste år?
– Vi er godt i gang med bygging av ny logistikkterminal ved Digernes rett utenfor Ålesund, dette er en komplett terminal tilpasset våre aktiviteter som vil stå ferdig rundt 1. mai 2025.
Skage forteller at terminalen vil inneholde egen cross-docking sone, det vil si en omlastingsterminal der langtransporten kommer inn fra andre terminaler og laster om. Den nye terminalen skal også ha et kjøl-, varme- og fryselager, samt eget høylager for 3PL-løsning. Skage utdyper at dette er tredjeparts logistikk, altså et lagerhold for kundene, der Veøy Møre selv kan plukke frem og kjøre til sluttkundene.
– Med så stor aktivitet, har vi løpende bytte av biler og utstyr. Nylig fikk vi levert to biler med trekkvogn og forvogn. Flere skal byttes i løpet av 2025, både på distribusjon og langtransport.
Skage forteller at de i 2025, skal jobbe for å komme nærmere kunden. Den nye terminalen med bedre kapasitet, er en del av strategien.
– Vi har således ansatt en person som vil ivareta markedsfunksjonen hos oss.
– Hvor langt har dere kommet i det grønne skiftet og bruk av alternativt drivstoff?
– Vi bruker i dag både EL- og gassbiler på distribusjonsruter der hvor det er hensiktsmessig samt EL-varebiler på lokalkjøring. Erfaringen tilsier at slikt utstyr er kostbart og ikke mulig å gjennomføre uten at kunder er aktivt deltakende, vi opplever også at støtten fra Enova er uforutsigbar. Dette må forbedres for at vi kan fortsette utviklingen.
– Og for langtransporten?
– Når det gjelder langtransporten, har vi per dags dato ingen biler på elektrisk eller gass. Vi kjører tre biler på HVO Diesel, ellers vurderer vi fortløpende mulighetene for å kunne tilpasse langtransport på andre bærekraftige løsninger.
– Eier dere bilene selv, eller leier dere inn sjåfører og biler?
– Vi har egne biler og sjåfører som er ansatt hos oss. Ved behov utover det, leier vi inn kapasitet fra andre.
Skage forteller at Veøy Møre eier 59 biler og 37 hengere, derav noen elektriske. De elektriske bilene brukes enten på regional transport med henger, eller som nevnt til lokal distribusjon. Selskapet har også en bil på biogass som har gått på diverse distribusjonsruter.
– Vi kjører hovedsakelig Volvo og Scania. Volvo er helt klart den største leverandøren av materiell til oss på tyngre kjøretøy som distribusjonsbiler og trekkvogner. På mindre biler, som varebiler, har vi litt andre merker også.