23948sdkhjf

Brøyte-retro fra Haukeli: I dag var flere fjelloverganger stengt - men det var snø på fjellet før i tiden også

FRA TM-ARKIVET: TransportMagasinet besøkte brøytestasjonen på Haukeli, en av landets tøffeste fjelloverganger, i 1995.

I 1995 var det 500 timer kolonnekjøring over Haukeli. 70-80 timer var det helt stengt. 

To år tidligere var veien over Haukeli stengt hele 354 timer og vi fikk vite at brøytebilene passerte 30 000 kilometer i løpet av en vintersesong. 

Det var noe helt spesielt med 90-tallet på fjellet. 

Den gang vogntogene kunne bli stående og vente i både ett og to døgn ved bommen, uten at man kom på Dagsrevyen av den grunn. 

Den gang Maria på Velure Kro smurte matpakker og sendte av gårde til flere titalls sjåfører som satt i lastebilene og ventet på bedre vær. 

Den gang det var kolonnekjøring og alle fikk være med uten at noen satte begrensninger på antall personer.

Den gang yrkessjåførene kunne ringe 35070350 og snakke med vaktrommet oppe på fjellet og få førstehånds informasjon om vær og føre. 

Det var tider det. 

Var det uvær, kunne det fort komme mellom 500 og 600 henvendelser hit. Ikke alle fikk svar. 

Var det uvær hadde de nok å gjøre her oppe, de 19 mennene, som rullerte på å ha vakt.

 Og så Tordis da, selvfølgelig. 

På vaktrommet traff vi Helleik Rabbe, som pekte på dataskjermen der vindmålingen hadde registrert 88 knop natten før. 

Orkan starter på 63. 

Likevel lanserte Odd Heggenes sitt eget motto da vi ble med en tur i brøytebilen: 

«Haukeli stenger sist og åpner først». 

1995 var hans 17. sesong som brøytebilsjåfør og han anså yrkessjåførene som trafikkerte fjellet, som gode kolleger. 

«Hvis noen vil ha en kopp kaffe eller slå av en prat, er de hjertelig velkommen opp på brøytestasjonen. Her hos oss er det alltid åpent!»

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.086