23948sdkhjf

Ny utlysning på Heilevang-prosjektet: Sist var prislappen estimert til nær en milliard kroner

TUNG RASSIKRING: Vestland fylkeskommune kunngjør at rassikringsprosjektet på fylkesvei 609 ved Heilevang er nå klart for ny utlysing.

Første konkurranse ble lyst ut i slutten av 2023, men ble avlyst på grunn av usikkerheten knyttet til stabiliteten i området der tunnelen skulle gå inn på østsiden, samt risikoen knyttet til den planlagte løsningen der. Den gang var det fire aktører som ville være med.

  • Arbeidsfellesskapet B&G Tunnel AS og Magne Hafstad AS
  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
  • Hæhre Entreprenør AS
  • Arbeidsforeningen Leonhard Nilsen & Sønner AS og Entreprenørservice AS

Nå blir oppdraget lyst ut på nytt, med noen endringer, ifølge en pressemelding fra Vestland fylkeskommune.

Les mer om forrige utlysning her på Tungt: Rassikringsprosjekt på Fv.609 opptil en milliard kroner: Fire aktører har meldt seg på

Veilinjen er flyttet, og det er ikke lenger behov for tunnel i løsmasse. Tunnelen skal fremdeles gå mellom Heilevang i øst og Hestvika i vest, og vil være totalt 2.470 meter lang.

I tillegg skal det bygges 1.200 meter ny vei i dagen. En ny bru over Heilevangselva skal også bygges, sammen med tre nye avkjørsler og to busslommer. Tre avkjørsler skal forbedres, det skal anlegges nye landbruksveier og gjøres tiltak for myke trafikanter.

Forhåndskvalifisering og forhandlinger

Prosjektet vil bli utlyst som en konkurranse med forhandlinger, en anskaffelsesprosedyre som fremmer dialog og samarbeid mellom byggherre og entreprenør.

Interesserte entreprenører må først gjennom en forhåndskvalifisering, der tre til fem entreprenører vil bli invitert videre. Disse vil gjennom flere forhandlingsrunder med fylkeskommunen før de skal levere et endelig tilbud.

Valg av entreprenør vil ikke kun bli basert på pris, men også planer for organisering og gjennomføring av prosjektet. Entreprenørene må også oppfylle en rekke krav knyttet til miljø og klima.

Oppstart 2026

– Vi sikter mot kontraktsignering ved årsskiftet, og målet er anleggsstart tidlig i 2026, sier Jon Harald Huseklepp, prosjektleder i Vestland fylkeskommune.

Prosjektet vil bli utlyst som en totalentreprise, noe som betyr at entreprenørfirmaet som får oppdraget både skal prosjektere og bygge tunnelen.

– Alternativet ville vært at vi selv hadde skulle prosjektert, noe som ville tatt flere måneder ekstra. I en totalentreprise kan noe av prosjektering utføres samtidig som prosjektet er i gang, sier Huseklepp.

Tunnelprosjektet forventes å ha en byggetid på cirka fire år.

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063