23948sdkhjf

Endelig helg med Raymond: Velkommen til fremtiden

HUMOR: Det meste har blitt dyrt nå for tiden. Tilførsel av varer er i ferd med å stoppe opp. Etter sigende vil prisene bare øke enda mer. Det er ikke lenge før en krone snart vil koste to kroner, har jeg hørt.

Men vil alt stoppe opp? Neida. Det eneste som vil skje, er at Cuba blir verdens mest moderne land. De har noen tiårs erfaring med dette, mens resten av Vesten står og klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal få reparert en bil med en klype, snytefille og en kleshenger av topp kvalitet. 

På Cuba har de skrudd og fikset på biler i en mannsalder, uten så mye som en bildel. Ikke en reservedel engang. De bare lager alt selv. Fordi de må, og fordi de kan. 

Så om samfunnet her hjemme skulle plystre rett vest, så har vi lastebilsjåfører og mekanikere her i landet som skal greie å holde hjula i gang. Hjul som man har laget selv. Uten at en eneste laks eller annet gods vil merke noe som helst.

Hårfønere som integrert intercooler

Kontrollørene på Krossmoen og Håbakken kommer til å stirre på seg hjerteflimmer og leamus når det kommer en Nextgen inn på plassen, med to hårfønere som integrert intercooler. Og med manuell boggi, der sjåføren sitter med en fastmontert orgelbelg på gulvet og pumper boggien opp og ned, helt etter eget, eller kontrollørens ønske. 

Man vil sannsynligvis også finne en manuell retarder, utvendig montert, et stag, som går fra vinduet på førerhytta og bak til driven, med en brødfjøl som bremseplate. 

Det er viktig å holde bunnlinja fri for røde tall, og da må man utføre arbeidet på bilene innenfor de økonomiske rammene. AdBlue er også en kostnad man lett kan eliminere. Det vil ikke ta ikke lang tid før sjåførene står på hvileplassen med et trau, sveiset sammen av en kulegrill og bølgeblikk, hvor de står og tramper saften ut av sesongens bær. 

Siden er det bare å blande med litt mig, så er det en fullgod erstatter for AdBlue, og ferden går videre uten heft på motorkraften. Fordelen er at sure sjåførtær heretter kommer til å dufte som et Lerum-produkt. 

Og alle de som har tvangsstyring kommer til å beholde det, selv om den skulle kollapse. Den eneste delen man trenger for å erstatte det, er at sjefen blir med deg på tur, og tvinger deg til å svinge når han mener du skal svinge. Tvangsstyring er tvangsstyring. Over tid blir nok dette også den rimeligste løsningen på akkurat det. 

Fartsjustert stjernehimmel i taket

Men det er ikke bare vedlikehold man sparer penger på. Man skal jo trives i bilen. Og da blir det for dyrt å sende bilen til Danmark for å trekke den om. 

Da har man to muligheter: Enten å kjøre med vinduene åpne, slik at man fysisk sitter i trekken, eller så blir det å dra til nærmeste husmorlaug, for å få dem til å tråkle sammen noen skjørt, skaut og korsetter fra bestemor. 

Trenger du setetrekk så har sikkert dama di et par tights du får låne. Innvendig belysning er det en smal sak, da det bare er å feste en sykkeldynamo på forhjulet, og vips så har du fartsjustert stjernehimmel i taket, og bil-logoen skinner i all sin prakt på veggen bak deg. 

Litt kjipt når man kommer til fartsdempere, og det blir mørkt rundt deg, men det får så være. Alternativt er at du sitter der med skammen og velger å kjøre med hytta slik den ble levert fra fabrikken. Det skulle tatt seg ut. 

Lastebilen skal ikke bare se fin ut, den skal også se tøff ut. Og kufanger? Null problem. Det er bare å hente inn et helt vanlig tørkestativ, forsterke det med et helt identisk tørkestativ. Og stroppe det fast i grillen. Good to go. 

Nå har dette funka på Cuba siden Castro kom til makten. Og etter hvert så vil nok kontrollørene på Håbakken og Krossmoen se mellom fingrene på fremtidens utstyr også. 

Tipsene er gratis. God tur.

Raymond Falldalen

Omskolert yrkessjåfør, jobber i dag som komiker. Etter 16 år som yrkessjåfør er tiden inne for å framsnakke transportbransjen og livet ellers.

Raymonds spalte har turet og gått i TransportMagasinet i noen år. Nå er det på tide at et større publikum får kost seg med skråblikket hans på transportbransjen og livet generelt. Hver fredag vil vi legge ut et nytt innlegg fra spalten hans som tidligere har stått på trykk i TransportMagasinet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047