Jungheinrich går globalt med ny vekststrategi
STRATEGI: Med klare mål om 10 mrd euro i omsetning og 10 prosent EBIT-margin innen 2030, legger Jungheinrich frem en ny femårsstrategi.
Selskapet satser offensivt på global ekspansjon, lagerautomasjon og bærekraft – og posisjonerer seg som en komplett leverandør av internlogistikk.
Jungheinrichs nye «Strategi 2030+» er ambisiøs og framtidsrettet. Innen 2030 skal omsetningen løftes til 10 milliarder euro, samtidig som kontantstrømmen skal utgjøre over 80 prosent og EBIT-marginen nå 10 prosent.
Dette skal oppnås gjennom fire strategiske satsingsområder: internasjonal vekst, lagerautomasjon, nytt produktsortiment i mellomsegmentet og effektiv, bærekraftig drift.
Global tilstedeværelse
Selskapet vil styrke sin globale tilstedeværelse, særlig i Nord-Amerika og Asia, gjennom både organisk vekst og oppkjøp. Målet er å passere én milliard euro i omsetning utenfor Europa, blant annet ved å utvide forhandlernettverket, etablere regionale knutepunkt og kjøpe selskaper innen automasjon og robotteknologi.
Innen lagerautomasjon satser Jungheinrich tungt. Som totalleverandør tilbyr de alt fra trucker og mobile roboter til komplette automatiserte lagersystemer. Eksempler er den autonome roboten SOTO som brukes i produksjonsforsyningen hos MAN, og helautomatisert lagring hos Prodrive Technology med smalgangstrucken EKXa og roboten arculee S.
Innovasjon står sentralt
Produktspekteret utvides også i bredden. Gjennom et nytt samarbeid med kinesiske EP Equipment, lanseres truckserien AntON by Jungheinrich, som retter seg mot mellomsegmentet. Dette gjør det mulig å nå nye kundegrupper med mer prisgunstige løsninger.
Innovasjon står sentralt i strategien. Jungheinrich etablerer investeringsselskapet Uplift Ventures for å støtte oppstartsbedrifter, og investerer 5 millioner euro i et KI-fond fra Merantix. Målet er å styrke utviklingen av kunstig intelligens i industrien.
Netto nullutslipp innen 2030
Bærekraft er en rød tråd i hele strategien. Selskapet jobber med å effektivisere produksjonen på tvers av landegrenser, digitalisere arbeidsflyter og forenkle organisasjonsstrukturen. Målet er netto nullutslipp innen 2030 – både for egne utslipp og utslipp knyttet til energibruk.
For fjerde år på rad har de mottatt platina i bærekraft fra EcoVadis, som rangerer dem blant verdens én prosent mest bærekraftige selskaper. Med strategien «2030+» setter de retning for en ny, grønn og global logistikkframtid.