23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Oppsving for utenlandske veibyggere

Utenlandske entreprenører tok en større andel av Vegvesenets kontrakter i fjor. Totalt vant de kontrakter for 2,4 milliarder kroner.

Blant de større kontraktene til utenlandske entreprenører i 2016 var E134 Damåsen–Saggrenda, som gikk til selskapet Metrostav, Bertelsen & Garpestad og Hag Anlegg. Kontrakten er verdt 644 millioner kroner. Varoddbrua-kontrakten (E18), som gikk til Porr Norge Infrastructure, var på 543 millioner.

Oppsummert gikk en sjettedel av Vegvesenet utbyggingskontrakter til utenlandske entreprenører i 2016. Disse kontraktene var til sammen verdt 2,4 milliarder kroner.

– Udramatisk

Dette er imidlertid ingen dramatisk økning fra årene før. Snittet siden 2010 er to milliarder kroner i årsomsetning for utenlandske veientreprenører i Norge.

– Vi har en relativt stabil deltakelse fra firma uten fast tilknytning til Norge, men det er ingen økende trend, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin, som har ansvar for byggherreområdet i Vegdirektoratet, på etatens nettside Vegnett.

Hodebry

– Det skal ikke underslås at enkelte kontrakter med utlendinger har gitt oss hodebry. På den annen side har utlendinger gjort store og krevende arbeider i Norge på en svært god måte. Vi er underlagt et regelverk som forutsetter at kontrakter lyses ut i det europeiske markedet. Det er vår oppgave som byggherre å få det beste ut av den internasjonale konkurransen, sier Sandvin.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078