23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

NCC med lavest Rogfast-anbud

NCC har en knapp ledelse i konkurransen om den første store anleggskontrakten på milliardprosjektet Rogfast.

Deres anbud har en kostnadsramme på 181,2 millioner kroner. Sveitsiske Marti Tunnelbau følger like etter med 184,9 millioner. De to ligger kostnadsmessig et godt stykke under konkurrentene, skriver nettstedet Våre Veger.

Forskjell på 30 millioner

De resterende anbyderne er:

Leonhard Nilsen & Sønner 213,3 mill.

Kruse Smith/Nordbø Maskin 219,3 mill.

AF Gruppen 234 mill.

Implenia 246,9 mill.

Oppdraget er en totalentreprise. Den som kaprer kontrakten, skal prosjektere og drive sidetunnelen som kommer ut på Laupland i Bokn kommune. Oppdraget inneholder også oppgradering av en lokalvei, og prosjektering og etablering av en pumpeledning og en rørgate for høyspentkabler.

Fristen for ferdigstillelse er 15. mars 2019.

Verdens lengste veitunnel

Rogfast er verdens lengste veitunnel mellom Harestad i Randaberg kommune og Laupland i Bokn kommune (rundt 26,7 kilometer). Tunnelen under Boknafjorden (med dobbelt løp) er kostnadsberegnet til 16,4 milliarder kroner.

Regjeringen har bestemt at den statlige andelen økes fra 2,5 til 5,1 milliarder kroner. I tillegg til hovedtunnelen skal det bygges en fire kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy.

Rogfast vil redusere reisetiden mellom Haugesund og Stavanger med rundt 40 minutter. Tunnelforbindelsen vil antakelig stå ferdig i 2024–2025.

Her kan du lese om

Martis konflikt rundt Ryfastprosjektet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.046