23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Risa og Kruse Smith vil bygge sykkeltunnel

Det er to tilbydere som har lyst til å bygge den nye sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden.

Arbeidene med dette skal etter planen starte i sommer, og tunnelen det er snakk om er en del av Sykkelstamveien mellom Sandnes og Stavanger.

Statens Vegvesen melder nå i en pressemelding at det er to entreprenører som har levert inn tilbud.

– Vi skulle ønske at det var flere med i konkurransen om å bygge tunnelen, men nå skal vi gå gjennom de to tilbudene vi har mottatt og signere kontrakten så snart som mulig. Arbeidet som berører E39 starter i juni, men det vil pågå forberedende arbeider før det, sier prosjektleder for Statens vegvesen Kari Turøy Smådal i meldingen.

Tilbudene inneholder tre forskjellige deler; oppgradering av eksisterende sørgående tunnel på E39, bygging av 371 meter sykkeltunnel og samtidig utvide eksisterende tunnel med et nytt havarifelt og nye portaler.

– Vi håper å kunne ferdigstille alle tre alternativene. Det vil vi spare penger på, og samtidig er det tilnærmet umulig å utvide motorveitunnelen på et senere tidspunkt. Byggingen vil føre til store logistikkutfordringer når vi må stenge den sørgående tunnelen for biltrafikk. Planen er å utvide sykkeltunnelen slik at vi kan bruke den som avlastingstunnel for biler under oppgraderingen av eksisterende tunnel, sier Turøy Smådal.

Her er tilbudene:

Kruse Smith Entreprenør AS:

  • Alt: 1 86.076.419,00 kroner
  • Alt: 2 97.006.815,00 kroner
  • Alt: 3 116.371.641,00 kroner

Risa AS :

  • Alt: 1 104.894.370,50 kroner
  • Alt: 2 118.772.901,50 kroner
  • Alt: 3 138.378.587,50 kroner
BREAKING
{{ article.headline }}
0.105