23948sdkhjf

Vi kalte E-Crafter «Bysjåførens drøm» Nå setter Posten biler inn i juletrafikken

Årets julesleder fra Posten er signert Harald A. Møller.

Posten har 600 fossile varebiler i samme størrelse. Nå kommer fire E-Craftere i tillegg.

Posten har de siste årene snust på flere løsninger. I fjor prøvde de en kinesisk løsning, nemlig en Maxus EV80 i Oslo-gryta. For de som lurer på hvordan det gikk, kan vi fortelle at det var en førseriebil de fikk. Det kommer tre nye eksemplarer av arten til testing i 2019.

Går vi enda litt lenger tilbake i tid, husker vi at de også bestilte elektriske Iveco Dailyer i samme størrelse. Dette prosjektet ble lagt på hylla ettersom bilene ble levert med mindre batteripakke enn avtalt.

Nå er det altså kvikke E-Crafter som skal testes. Vår mann og varebilekspert, Fredrik Saugstad, gikk ikke rundt grøten da han testet bilen for kort tid siden.: Den er lettkjørt, kvikk og komfortabel. Med passende rekkevidde, bør dette være sjåførens drømmebil, uttalte Saugstad.

Selv om Posten har mer enn 1000 elbiler og en drøss biogass-biler, har de ikke hatt gode løsninger på store varebiler.

- Vi har lenge ventet på at også store varebiler får god nok batterikapasitet, og er glad for at Volkswagen og Harald A. Møller nå har levert de første, sier Eckhoff.

- Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025. De fire E-Crafterne som nå settes i drift, er de første av mange slike biler som vil komme for at vi skal nå det målet, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Fremover vil Posten teste ut en rekke andre nullutslippsløsninger for varetransport. Det er alt fra elektriske varesykler, som allerede er i bruk, til store semitrailere som er reservert fra Tesla og Nikola.

Artikkelen er en del av vårt tema om Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063