23948sdkhjf

Cosima lanserer skreddersøm fra bransjemal: Skal sikre at kundenes egne konkurransefortrinn ivaretas

Skal sikre at kundenes egne konkurransefortrinn ivaretasSom kjent finnes det ikke to helt like virksomheter, og forskjellen på de som lykkes og de som sliter er ofte marginale. Ved å se nærmere på de ...

Skal sikre at kundenes egne konkurransefortrinn ivaretas

Som kjent finnes det ikke to helt like virksomheter, og forskjellen på de som lykkes og de som sliter er ofte marginale. Ved å se nærmere på de som lykkes og tar nye markedsandeler ser vi noen fellestrekk; de har et klart budskap om selskap og produkter både internt og eksternt, de har kundefokus med utpreget 1:1 CRM-dialoger og de interne datasystemer er integrerte og derfor vises alle ansatte de samme kundeopplysningene.

Cosima AS har i den siste tiden merket en økende interesse for skreddersøm av selskapers kjernesystemer, og derfor videreutviklet sine standard bransjeløsninger til nå å omfatte 4 bransjer; handel, industri, forsikring og organisasjoner.

- Disse ivaretar alle de generelle behov som vi har erfart i våre kundepilotprosjekter i hver enkelt bransje. Når vi nå har tatt steget fra å gjøre skreddersøm kun fra en generell ERP-mal til også å gjøre skreddersøm fra hver av våre bransje løsninger, gjør det at vi betraktelig reduserer omfanget av utvikling per kunde samt at det er lett å se om egenskapene i bransjemalen passer for kunden, sier daglig leder Per Ljåstad. - Hvis ikke så prototyper vi frem funksjonen til ønsket skreddersydd løsning. Med vårt regel- og repositorybaserte utviklingsmiljø endres definisjonene ved prototyping hvorpå komplett applikasjon og database genereres automatisk, legger han til.

Gode erfaringer

En av grunnene til at Cosima utvider sitt tilbud på skreddersøm er de gode erfaringene selskapet har fått gjennom et betydelig antall utviklingsprosjekter siden oppstarten i 1990.

- Et godt eksempel på slik skreddersøm er Norsk Hussoppforsikring Gjensidige. Der skreddersydde vi en total ERP-løsning for hele forsikringsvirksomheten inklusive poliseadministrasjon, skadehåndtering og takster samt eget webportal for takstmenn som nå brukes av alle deres takstmenn i Norge, sier Ljåstad.

Han forteller at fra oppstarten for 3 år siden da Norsk Hussoppforsikring hadde ca 100.000 kunder, til i dag med en dobling til ca 200.000 er bemanningen fortsatt den samme. Inntjeningen (ROI) for dem er betydelig og ved fortsatt å kunne tilpasse sine nye behov er fremtidig vekst og effektivitet også sikret.

Skreddersøm av verdikjedene gir økt effektivitet og inntjening

Cosima Verdikjede SMB/ERP er lagd med basis i Michael Porters teorier, men utvidet av selskapet med fokus på 1:1 CRM hvor hver kunde får «personlig» oppfølging.

- For en virksomhet, uansett bransje, er verdiskapningen noe av det viktigste element som et ERP-system må ivareta. For hver av våre nevnte bransjeløsninger er det definert ett sett av aktuelle verdikjeder. Hvis en kunde ønsker en ny verdikjede tar det oss kun 2-4 timer å implementere denne inklusive avtaler og aktiviteter som tilhører verdikjeden, hevder Ljåstad.

- Derved er alle sikret å kunne optimalisere og effektivisere sin verdiskapning helt fra intern bearbeiding av produkt til og med leveranse og oppfølging av kunden i etterkant, fortsetter han.

Eksempel på hvordan Cosima bryter ned verdikjedene til en entreprenør er vist i figur 1.

Ved en skreddersøm som vist i figur 2 blir alle de spesifiserte verdikjedene ivaretatt og anvendes aktivt i Cosima SMB/ERP. Alle aktiviteter som gjøres innen en verdikjede blir automatisk oppdatert med hvilke ressurs(er) som utfører aktiviteten sammen med status. Alle aktiviteter som skal videre bearbeides av andre meldes på vedkommendes «to-do» liste for den enkelte eller arbeidsgrupper.

Return on investment (ROI)

- Skreddersøm basert på Cosima Verdikjede bransjemal er i dagens it-marked å betrakte som en svært gunstig investering og som våre kunder tjener inn på 2 til 4 års drift, hevder Ljåstad. Han opplyser at totalinvesteringen for eksemplet over har en totalkalkyle ferdig installert med utvikling av egne behov, datakonverteringer, opplæring og igangkjøring på mellom 300.00 og 500.000 kroner ved 20 samtidige brukere, ved 100 samtidige brukere ca 1 til 1,5 million. Det gir en pris per bruker fra kr 15.000 til 25.000 for et totalt skreddersydd virksomhetssystem bestående av CRM, Ordre/faktura, Regnskap/økonomi samt full verdikjedestøtte i alle deler av verdiskapningen.

Hvordan vite status for drift med skreddersydd ERP

I følge Ljåstad leser Cosima Analyse direkte alle tall og verdier direkte fra valgt SQL-database. Det anvendes ikke varehus eller andre ikke online datakilder. Deres BI-verktøy har automatisk oppdatering av alle analyser og viser således status i nuet (se figur 3).

Support av skreddersøm kontra standard bransjeløsning

Alle kunder tilbys en vedlikeholdsavtale som dekker standardversjonen med tillegg av skreddersøm.

- Dette gjør at alle våre kunder oppdateres med nye versjoner i patcher og hovedreleaser. I tillegg har skreddersøm kunder en tilleggsavtale der support og feilretting også dekker det som er spesielt utviklet for kunden, avslutter Per Ljåstad i Cosima.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109