23948sdkhjf

Transportbrukernes Fellesorganisasjon: Statsbudsjettet 2007: Et viktig løft for samferdsel

Statsbudsjettet 2007: Et viktig løft for samferdselTF representerer norsk næringsliv i transportspørsmål. Dette er en forkortet versjon av vårt høringsnotat om statsbudsjettet. Det ble presentert for ...

Statsbudsjettet 2007: Et viktig løft for samferdsel

TF representerer norsk næringsliv i transportspørsmål. Dette er en forkortet versjon av vårt høringsnotat om statsbudsjettet. Det ble presentert for Transport- og Kommunikasjonskomitéen 26. oktober.

Jo Eirik Frøyse

Vi la vekt på at små og store bedrifter over hele landet er svært opptatt av et velfungerende transportnett. En undersøkelse blant transportbrukere fra 2005 viser at bedriftene i liten grad er fornøyd med dagens vegnett, og at de ønsker å prioritere utbyggingen av dette. Likevel tror flere enn tidligere at godstransport med jernbane og båt kommer til å spille en mer sentral rolle i fremtiden.

Viktig og riktig løft for samferdsel

Regjeringen har med dette budsjettet en reell mulighet til å oppfylle sine samferdselsløfter fra Soria Moria. Budsjettet gir oss i underkant av en milliard kroner til jernbaneformål og en drøy milliard til bedre veier. Det er imidlertid svært viktig at man får tatt igjen etterslepet fra 2006 i løpet av stortingsperioden.

I budsjettet ser vi at Regjeringen prioriterer drift og vedlikehold både på vei og bane. TF støtter denne prioriteringen. Dette vil ta vare på dagens veikapital og redusere slitasjen på kjøretøy og skadene på gods. Jernbanen opplever store utfordringer med hensyn til kapasitet for godstransporten. Satsing på utvikling av godsterminalene og bygging av nye og lengre krysningsspor både i Oslo og Bergen vil kunne bedre framkommelighet, punktlighet og effektivitet for jernbanen.

Samferdselsministeren og landbruksministeren signaliserte 6. juni i år at det vil bli åpnet for 56 tonns tømmertransport på enkelte veistrekninger. TF anser dette som en viktig sak for skognæringen.

Lønnsomme utbygginger bør prioriteres

TF vil generelt sett sterkt understreke at stamveiprosjekter med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet må prioriteres foran ulønnsomme og mindre lønnsomme prosjekter. Det er av hensyn til næringslivets transportkostnader og tilgjengelighet til markedene, viktig å vurdere samlet lønnsomhet av å fjerne flaskehalser og øke framkommeligheten gjennom hele transportruten.

For næringslivet i hele Norge er det viktig at vi har gode gjennomgående korridorer med tilstrekkelig standard på infrastrukturen. Verdiskapingen finner sted i hele landet og det er derfor viktig at det legges til rette for ytterligere verdiskaping gjennom et generelt godt utbygd stamveinett.

Fjerning av el-avgift styrker jernbanen

Fjerningen av el-avgiften er et skritt i riktig retning for å fremme overføring av gods fra vei til jernbane.

Innføring av NOx-avgift svekker Nordlandsbanens konkurransekraft

Et negativt innslag i budsjettet er innføringen av NOx-avgift på godstransport på jernbanen uten at det gis kompensasjon, slik det gis for persontransporten. Denne avgiften vil ramme dieseldrevne banestrekninger, og da særlig godtstransporten på Nordlandsbanen. NOx-avgiften på Nordlandsbanen vil belaste brukerne med 3-5 millioner kroner, uten at man kan vente noen reduksjon av NOx-utslippene. Tvert imot vil noe av godset bli flyttet over på bil eller båt og et økt netto NOx-utslipp blir resultatet. TF mener det bør etableres en kompensasjonsordning også for godstransport på jernbanen.

Trafikkveksten øker mer enn i prognosene

Vi konstaterer at veitrafikken fortsetter å øke. Dette betyr at behovet for investeringer også øker. Prognosene som lå til grunn for planrammene er lavere enn den faktiske trafikkveksten og bør ikke lenger være veiledende for utbyggingsbehovet. Lønnsomheten til utbyggingsprosjektene er i stor grad knyttet opp til innsparte transportkostnader for næringslivet og privatpersoner. Trafikkveksten medfører at lønnsomheten i prosjektene økes.

Prosjektfinansiering bør vurderes på nytt

TF beklager Regjeringens avvisning av prosjektfinansiering. Erfaringer fra bruk av tilsvarende kontraktsformer i OPS, viser at man kan redusere utbyggings tid, kostnadene og bedre kvaliteten på utbyggingen. TF anmoder Stortinget om å be Regjeringen vurdere prosjektfinansiering på nytt, i sammenheng med evalueringen av OPS.

Oslopakke 3 - viktig både for person- og godstrafikken

Oslo er som kjent navet for godstransporten i Norge, og store deler av import og eksport av varer går via Osloregionen. Forsinkelser her gir derfor ringvirkninger for næringsdrivende i hele landet. Politikerne i Oslo og Akershus har blitt enige om en omfattende samferdselsløsning gjennom Oslopakke 3. Det er viktig at pakken får en rask behandling lokalt, i Regjering og Storting. Oslopakke 3 er det viktigste instrumentet vi har for å hanskes med den kommende trafikkveksten i Stor-Oslo.

Satsing på nasjonale turistveier er positivt for reiselivsnæringen

Reiselivets behov må ivaretas også gjennom transportpolitikken. Dette er viktig for bl.a. sysselsettingen i distriktene. Det er svært positivt at Regjeringen i årets budsjett har prioritert turistveiene. Dette forplikter til en fortsatt satsing på et tiltak som kan skape store verdier for reiseliv og annet næringsliv i berørte distrikter.

---------------------

Fullt gjennomslag for TF:

Navarsete tillater vogntog på 25,25 meter

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil tillate vogntog på 25,25 meter på norske veier som en prøveordning. Ordningen vil innebære betydelige kostnadsbesparelser for næringslivet.

- Jeg har bedt Vegdirektoratet sende på høring en sak hvor man åpner for en prøveordning med 25,25 meters modulvogntog på noen strekninger, sa statsråden i sitt innlegg til Transportbrukerkonferansen på Gardermoen i oktober.

Samferdselsministeren begrunner forslaget med at det vil gi næringslivet lavere transportkostnader. Hun viser også til at erfaringer fra andre land har vist at innføring av slike vogntog kan gi en miljøgevinst.

- Dagens begrensninger innebærer at man må laste om på grensen. En prøveordning vil innebære at man åpner strekningen mellom knutepunkt hvor det ligger til rette for det, sier Navarsete.

Hun trekker fram strekningen fra Svinesund til Alnabru i Oslo, Charlottenberg - Kongsvinger, svenskegrensen - Mosjøen og finskegrensen - Skibotn som mulige prøvestrekninger.

TF er svært glad for at statsråden nå tar fatt i denne saken.

- Dette er en sak som næringslivet og TF har arbeidet med i lang tid. To 25,25 meter lange vogntog kan nå erstatte 3 tradisjonelle vogntog. Næringslivet vil spare store summer med den nye vogntogtypen, og miljøet vil bli spart for utslipp, sier konstituert direktør i Transportbrukernes Fellesorganisasjon, Jo Eirik Frøise.

Han forventer at Vegdirektoratet nå gir denne saken høy prioritet, slik at en prøveordning kan komme i gang så raskt som mulig.

- Denne ordningen vil avhjelpe kapasitetskrisen godstransporten nå står midt oppe i avslutter Jo Eirik Frøise.

---------------------

Corporate Social Responsibility:

Hatten av for bedriftenes samfunnsansvar

I begynnelsen av oktober ble vi presentert for et godt samferdselsbudsjett der Regjeringen la fram det de ser som en ansvarlig politikk. Dette er noe som alle ser positivt på, selv om mange vil ha mer. Regjeringen har et viktig samfunnsansvar for ikke å øke budsjettet slik at både lønninger, renter og sysselsetting øker dramatisk.

Selv om mange organisasjoner og bedrifter nå i disse dager er opptatt av å få inndekket budsjettposter og få fjernet økte avgifter opplever en også at flere og flere bedrifter tar et eget samfunnsansvar. Bedrifter og organisasjoner løfter blikket og er med på å støtte frivillige organisasjoner som ellers får lite offentlige midler. Dette er med andre ord; bedriftenes samfunnsansvar, ofte kjent under den engelske betegnelsen «corporate social responsibility» (CSR) et område som har fått økende oppmerksomhet av små og store bedrifter.

Det har i løpet av de siste årene utviklet seg en erkjennelse av at alle samfunnets byggesteiner har et ansvar for å være med og skape en sosial og etisk verdiplattform. En slik plattform skapes der vi er og i det vi gjør, enten det dreier seg om enkeltmennesker, organisasjoner eller bedrifter. Norske bedrifter er en del av verden. De som arbeider i bedriftene, er knyttet til andre mennesker i andre bedrifter og i andre samfunn. Det er derfor hyggelig å registrere at flere og flere bedrifter innen transport og logistikknæringen også engasjerer seg. Enkelte bedrifter støtter frivillig arbeid i miljøorganisasjoner mens andre støtter lokalsamfunn i andre deler av verden. Nor Cargo er bl.a. en av de som har gjort en flott innsats med sitt CSR arbeid i slummen i Kenya og de baltiske landene. Mens Posten Norge selger UNICEF julekort på postkontorene rundt om i landet. De har alle bidratt med penger, logistikk og innsats til lokale og internasjonale prosjekter som kan forenkle hverdagen til folk Dette er noe til inspirasjon og til etterfølgelse for andre i næringen. Vi utfordrer og spiller nå ballen videre til andre i næringen

Jo Eirik Frøise

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047