23948sdkhjf

Posten investerer 300 millioner kroner i ny teknologiplattform: Skal være «verdens beste» på IKT- og logistikkløsninger i Norden

Skal være «verdens beste» på IKT- og logistikkløsninger i Norden- Innen år 2011 skal vi være verdens beste på bruk av avanserte IKT- og logistikkløsninger i Norden. Da er valg av riktig teknologiplatt...

Skal være «verdens beste» på IKT- og logistikkløsninger i Norden

- Innen år 2011 skal vi være verdens beste på bruk av avanserte IKT- og logistikkløsninger i Norden. Da er valg av riktig teknologiplattform grunnlaget for å oppnå suksess. Vi vil også foreta en rekke oppkjøp av selskaper for å bli den beste multispesialisten i vårt marked, sier IKT-direktør Johan Ronæs i Posten Norge.

Trond Schieldrop

Posten er ferd med å bli en betydelig aktør på det nordisk markedet. Ronæs innrømmer samtidig at målsetningene til selskapet er ambisiøse.

- Virkemidlene er bl.a. bruk av online funksjonalitet som en del av vår infrastruktur. Vi fokuserer på verdikjede og kundegrensesnittet/tjenester og optimaliserer nå transportstyringen i Nor-Cargo, Box Solutions og Posten i vårt store nettverk i hele Norden. Dermed kan vi oppnå en optimal godsflyt, sier IKT-direktøren.

Posten kommer til å investere nærmere 300 millioner kroner i den nye teknologiplattformen.

- Det er vel anvendte penger, slår Ronæs fast. - Vi får bedre kundetjenester samtidig som vi kan effektivisere vår totale virksomhet, legger han til.

Felles løsning

På tredjepartspartslogistikk ruller Posten ut en felles løsning som gjør at kunder på tørr- og frysområdet kan få oversikt over sin varebeholdning uavhengig av om lageret ligger i Norge, Sverige eller Danmark.

- Vi benytter den store internasjonale leverandøren Aldata med systemet Gold. Det første lageret til Box Solutions i Oslo blir idriftsatt med denne løsningen i løpet av første kvartal til neste år. Deretter implementeres verktøyet i de resterende 12 lagre hos Box Solutions, 4 hos Nor-Cargo og 16 hos Frigoscandia. Operasjonen skal være sluttført innen utgangen av 2008.

Enhetlig kundeinformasjon

Posten tar nå også i bruk håndholdte terminaler med nåtidsinformasjon i sporings- og varslingssystemene.

- Det betyr at vi vil ha en enhetlig løsning fra EDI-grensesnittet på ordresiden til varsling og sporing. Kundene bestiller produktene gjennom en kanal. I tillegg til online funksjonalitet gjør vi sporingsinformasjon, intra- og ekstranettjenester tilgjengelig slik at status på dagens leveranse kan hentes ut, sier Ronæs, som legger til at de har et felles varslingstjeneste for både kunder, mottakere og transportører.

Nytt transportsystem

I løpet av første kvartal 2007 kommer Posten til å velge nytt transportsystem. For tiden foretas det en grundig evaluering av de leverandører som er høyest ranket av Gartner Group, og i følge Ronæs skal de ha et system som gjør dem til verdens beste på dette området.

- Det blir først idriftsatt på thermodelen for deretter rulles ut i hele konsernet i løpet av 2008. Samtidig skal det tas i bruk en avansert løsning for ekspresshåndtering med dynamisk planlegging helt ute til sisteleddet slik at vi er i stand til å forbedre våre budtjenester.

Strategisk samarbeid

Posten skifter også ut sitt gamle ERP-system til Oracle E-business Suite og har valgt Oracle som preferert leverandør av løsninger som er i e-business suiten.

- Hele suiten til Oracle er større enn Microsoft og de håndterer flere omfattende strukturer. Vi bruker også Microsofts Dynamics NAV i datterselskaper. Løsningen er billigere og det er enklere å benytte den distribuert, sier Ronæs, som mener det alltid vil være en balansegang med hensyn til å knytte seg for tett opp mot én leverandør.

- Et strategisk samarbeid med noen få leverandører gir oss langsiktig utvikling på våre produkter. Vårt strategiske samarbeid med Gold og Aldata på tredjepartslogistikk i Frankrike gjør det mulig å legge inn våre spesielle ønsker i standardløsningene.

Felles sporingssystem

Ronæs forteller at de har standardisert interaksjonen mot kundeordre og knyttet Nor-Cargo og Posten inn i samme kanal.

- Når kundene kjører sømløst mot oss tenker de ikke på om det er Nor-Cargo eller oss de bestiller fra. Vi har lagt grunnlaget for en felles sporingssystem som vil bli rullet ut i raskt tempo og har lansert vår standard kundeløsning «Tyngre på døren» i hele Norden på tvers av selskapsgrenser. Løsningen er bl.a. i bruk hos IKEA, opplyser Ronæs.

Konkurransen i det nordiske transportmarkedet er tøff, og Ronæs mener at investeringen i nye IT-løsninger til over 300 millioner er helt nødvendig for å bli best i Norden.

- Med vårt unike og store nettverk kan vi etter hvert tilby bedre tjenester for våre kunder, hevder Ronæs.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078