23948sdkhjf

Borrie ønsket å rydde opp

Med stadig strengere krav til transportbedrifter, ønsket Borrie Transport å ta grep. Fair Transport ble løsningen.

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN: Borrie Transport har sitt opphav fra da Trond-Michael Borrie Stensrød i 1990 startet å kjøre lastebil.

Etter hvert utviklet dette seg med flere ansatte og biler, og i 2004 ble Borrie Transport AS stiftet.

Bedriften kjører spesialtransport, asfalt, betong, stål og maskiner, blant annet med to spesialkonstruerte vegghengere. I tillegg transporterer de alt annet som går på åpne semitrailere.

- I dag har vi 12 ansatte, ti trekkvogner og 15 hengere, sier Stensrød fra sitt hovedkontor i Råde.

Fair Transport er et forpliktende kvalitetsprogram som drives av NLF i Norge, med målsetning om å styrke trafikksikkerheten, senke utslipp av miljø- og klimagasser og sikre gode sosiale forhold for ansatte. Transportbedriftene som er sertifisert har dokumentert sitt arbeid innenfor en rekke kriterier.

- Vi ser at kravene til transportbedrifter blir stadig strengere, blant annet på helse, miljø og sikkerhet, sier Stensrød.

Da han var yngre og kjørte lastebil selv var ikke disse kravene noe han tok veldig alvorlig, men nå har han innsett at de faktisk er både viktige og fornuftige.

- I Borrie hadde vi nok ikke all dokumentasjonen på plass, og vi ønsket derfor å rydde opp litt. En Fair Transport-sertifisering virket som en veldig oversiktlig og ryddig måte å gjøre ting på, og vi fikk mye hjelp fra NLF til å gjøre dette riktig, sier Stensrød.

Tidlig i 2019 ble Borrie den andre transportbedriften i Østfold med Fair Transport-sertifisering. I dag har flere kommet til, og per i dag er 169 bedrifter registrert over hele landet.

- Vi snakker med andre transportbedrifter om dette, og sier at det er en veldig positiv ordning. Flere har nå sertifisert seg etter å ha snakket med oss, sier Stensrød.

- I starten kan det virke veldig tungt og tidkrevende å fylle ut alle skjemaer og dokumentasjon, men NLF har organisert dette slik at det er enklere å få til. Jeg har nettopp sendt inn årets oppdaterte dokumenter, og det var mye raskere og enklere enn første gangen, sier Stensrød.

I prosessen med å bli en Fair Transport-bedrift måtte Borrie gjøre en del tiltak på HMS. De har blant annet fått eget verneombud, og må dokumentere all kompetanse sjåførene sitter med. De benytter seg også av NLF sitt system for Kvalitet og miljø på vei (KMV).

- Vi har startet et eget meldesystem for avvik. Sjåførene har egne apper de bruker til å melde inn ting som skjer. Deretter må jeg, verneombudet eller verkstedet vårt kvittere ut slik at det er kontroll på at alle avvik følges opp. Da har vi mye bedre kontroll på at både utstyr og ansatte er som det skal, sier Stensrød.

Borrie har i dag en flåte bestående av Scania-biler med Euro 6 motorer. Sistnevnte er et krav i Fair Transport.

Saken fortsetter under faktaboksen...

Dette er Borrie Transport

  • Stiftet: 2004
  • Sted: Råde i Østfold
  • Daglig leder: Trond-Michael Borrie Stensrød
  • Virksomhet: Transport av Betongelementer, stål, containere, spesialtransport, fyllmasse, asfalt og maskiner.
  • Antall biler: 10 trekkvogner
  • Antall Euro 6: 10
  • Antall ansatte: 12
  • Antall kvinner: 1
  • Resultat før skatt 2019: NOK 693.000,-
  • Fair Transport-registrert: Februar 2019

- Vi ser at en moderne bilpark gir oss mye bedre kontroll, og det gjør sjåførene tryggere i trafikken og vi bruker mindre drivstoff. Sjåførene har også skjønt at det ikke er noen vits i å stresse i trafikken, for det er ikke der vi kan tjene inn tid, sier Stensrød.

Han innser at det tar tid før alle kjenner til Fair Transport, og hva bedrifter med denne sertifiseringen står for. Han informerer så godt han kan selv, til både kunder og kolleger i andre transportbedrifter.

- Jeg vet at NLF er flinke til å informere, og det synes jeg er veldig bra. Det gir blant annet mer bevissthet rundt hvilke bedrifter som driver med ulovlig kabotasjekjøring og annen ulovlig transport. For kunden kan en lav pris på et transportoppdrag være veldig bra, men med litt mer informasjon innser de kanskje at det egentlig ikke er mulig å kjøre for de laveste prisene i markedet, sier Stensrød.

Hans mål er at kunder skal velge Fair Transport-bedrifter fremfor de som ikke er sertifisert.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093