23948sdkhjf

Oldenburger etablerer seg i Norge, satser med norske og hollandske biler

- Vi smyger oss ikke inn i markedet for å ta gods fra andre. Vi etablerer oss for å transportere eget gods på innland, men tar selvfølgelig eksportlass tilbake til Europa, sier daglig leder Tom Magne Pettersen.

Den velkjente nederlandske transportbedriften Oldenburger har kontrakt på å kjøre blomster og planter for Ikea i Norden. I Sverige og Finland distribuerer Oldenburger selv, og frem til det i fjor ble etablert en egen avdeling i Norge har de brukt Høvik Spedisjon og Blomsterringen til å distribuere.

- Nå har vi satt inn egne biler på Ikea-transporten i Norge, sier Pettersen.

Samtidig har Oldenburger fått transport av planter og blomster for Europris.

- Vi er samlokalisert i Larvik med Vestfoldblomst som sitter på avtalen med Europris, og siden vi allerede har kjøringen av disse plantene og blomster fra Nederland til Norge, så kan vi ta det med inn og drive distribusjonen fra den norske avdelingen, sier Pettersen.

Han har selv kjent grunnleggeren Bert Oldenburger i 25 år, og en dag de snakket sammen sa Oldeburger at han trengte hjelp med transporten i Norge.

- Det var slik det startet, og i februar i år var vi i gang. I dag sitter jeg i Larvik og styrer logistikken til Oldenburger Norge AS, sier Pettersen.

Frem til nå har det kun vært biler fra Nederland som har stått for transporten i Norge. Nå er den første norske bilen registrert, og det skal komme flere.

- Vi skal ha inn norske biler og vi søker nå etter norske sjåfører. Jeg kan ikke si nøyaktig hvilke biler vi får, for forhandlingene med leverandørene holder på nå. Men det som er sikkert er at vi skal ha treakslete trekkere som klarer norske vinterveier, sier Pettersen.

I dag leverer Oldenburger til rundt 75 butikker, inkludert Ikea og Europris. Fra Kolvereid i Nærøysund kommune i nord til Kristiansand i sør.

- Vi har samarbeidspartnere som er med for å hjelpe oss, slik som Fredstad Logistikk som hjelper oss med norske biler og sjåfører som er lokalkjente. Det samme med Veøy, sier Pettersen.

Oldenburger Norge har også sin egen plante-kontrollør.

- Vedkommende er sertifisert av Mattilsynet, og vi er nok den eneste plantetransportøren som kan utføre det selv, sier Pettersen.

I fremtiden ser de for seg at også frittstående plante- og blomsterbutikker, samt større kjeder, kan transportere i vårt rutenett, og at vi kan øke i volum etter hvert. Oldenburger Norge satser på å øke i størrelse.

- Akkurat nå har vi fokus på å holde hodet over vann, for det er mye som skjer om dagen hos oss, sier Pettersen.

Han har fått transportyrket inn fra barn av. Hans far var yrkessjåfør, og nå har hans selv drevet med transport og logistikk hele livet. Blant annet 19 år i ulike roller i Schenker.

- Det er veldig gøy å være med å bygge Oldenburger Norge fra start. Vi skal ikke bli noe nytt Vlantana eller Girteka, eller ha noe trøbbel med kabotasje, vektbøter eller sosial dumping. Alle våre sjåfører på hollandske biler bor i Holland og er lønna fra Holland, og er skattepliktige der. Det er veldig viktig for oss å understreke at vi drifter lovlig fra dag en, sier Pettersen.

Utekontroll

I en artikkel på tungt.no onsdag kom vi i skade å beskylde en bil fra oldenburger å kjøre uten bremser på hengeren. Det er ikke riktig. På kontrollen kjørte sjåføren forbi uten å stoppe, og ble hentet inn igjen. Vedkommende la ikke merke til skiltingen.

- Sjåføren ble stående i tre timer på kontrollstasjonen, og fikk 8000 kroner i bot. Han skulle levere gods på Europris på Elverum, men var ukjent og rotet litt med navigasjonen. Dermed gikk kontrollen hus forbi, og det angrer han på, sier Pettersen.

Kjører på LNG

Oldenburger Norge har fått i stand en avtale med gassleverandøren Gasum, slik at en del av transporten til oldenburger vil foregå med vogntog som kjører på flytende gass. Tre 25,25 metere og en semi som alle går på LNG vil transportere i Norge. Disse bilene har null utslipp, da bilene går på gass og aggregatet drives elektrisk.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.156