23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Færre anmerkninger til bomselskap

Statens vegvesen har langt færre anmerkninger til landets bompengeselskaper i 2007 enn tidligere. Likevel blir det rettet kritiske spørsmål til flere av selskapene.

Statens vegvesen har som oppgave å følge opp bompengeselskapene for å sikre seg at driften er i henhold til krav og retningslinjer i bompengeavtalen mellom Staten og selskapene.

I sine tilbakemeldinger til bompengeselskapene blir det gitt noen generelle bemerkninger om høy lønn, høye styrehonorarer og et høyt antall styremedlemmer i flere av selskapene.

- Det er vår oppgave å følge med på hva selskapene gjør. Det er så selskapenes styre og eier som må ta tak i merknadene og utbedre dem der de mener det er nødvendig, sier trafikkdirektør Kjell S. Bjørvig i Statens vegvesen.

I løpet av 2007 ble det krevd inn bompenger i 45 bompengeprosjekter. Av disse var det ordinær innkreving på 33 prosjekter, 11 prosjekter hadde innkreving på ferje og ett prosjekt hadde økning av drivstoffavgiften.

Totalt betalte trafikantene ca fire milliarder kroner i bompenger. Bompengeselskapenes driftskostnader var på ca 526 millioner kroner - og utgjorde ca 13,2 prosent av bompengeinntektene.

Over halvparten av bompengeprosjektene ligger an til å bli nedbetalt i samsvar med hva som ble forutsatt da de ble vedtatt. Nesten en tredjedel ligger an til å bli nedbetalt raskere enn antatt, og en tiendedel ligger an til en noe forlenget nedbetalingstid. Kun Ålesundstunnelene overskrider det maksimale som i utgangspunktet ble vedtatt av Stortinget. Prosjektet er forventet nedbetalt neste år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web03