23948sdkhjf

Blålys til vegvesenet?: Enkelte gir blaffen i kontroller og kjører rett forbi uten å stanse

Ja, det er et problem, bekrefter vegvesenet. Nå vurderes blålys.

Vi husker det som om det var i 2014. Det var storkontroll på Taraldrud trafikkstasjon tre dager til ende. 3500 tunge kjøretøy ble sluset gjennom plassen. En hyggelig politikar var også til stede. Stadig fikk han hjelmlengsel; han satte seg på motorsykkelen, tok hjelmen på og innhentet kjøretøy som ikke svingte innom kontrollen.

- Det har vært hele 40 lastebilsjåfører som forsøkte å unndra seg kontroll i løpet av denne storkontrollen, fortalte daværende fagleder Ronny Lindesteg til oss.

Enkelte ble hentet inn av dressen på motorsykkel, men mange slapp unna fordi politiet ikke hadde ressurser til å være til stede hele tiden.

Dermed er det lite kontrollørene kan gjøre. De har nemlig ikke rett til å innhente synderne selv.

Nå kan det bli en endring. Eller kan det det?

I regjeringsplattformen som nylig er gjort kjent står det rett ut: Regjeringen vil vurdere nye tiltak for å hindre at førere av kjøretøy unnlater å stoppe for kontroll av Statens Vegvesen.

Høsten 2015 fikk tollvesenet lov til å bruke blålys. Kan vegvesenet få samme tillatelse? Det er trolig det mest nærliggende tiltaket regjeringen kan vurdere. Nylig ble statsråd Solvik Olsen forelagt spørsmålet på NLFs transportkonferanse. Det var han forberedt på.

- Det er riktig at tollvesenet var først ute med blålys. Nå vil vi se resultatene før vi eventuelt gir samme rettighet til vegvesenet. Det handler om kompetanse og erfaring også. Hva må til av dette? Vi ønsker ikke å ha vegvesenbiler i grøfta fordi de har kjørt i 130 kilometer i timen og kanskje ikke har hatt opplæring eller erfaring nok. Men altså, vi vil evaluere resultatene fra tollvesenet først, avrunder Solvik Olsen.

Slik er det i dag:

Dersom en transportør gir blaffen i kontrollskiltet og passerer kontrollstasjonen uten å komme innom for kontroll, vil én av tre ting skje:

  1. Ingenting fordi fartsgrensen på plassen er 80 km/t og kontrollørene ikke har tillatelse til å bryte fartsgrensen. Dermed vil de aldri kunne ta igjen vogntoget.
  2. Kontrollørene ringer politiet som tar igjen vogntoget. Det fordrer at politiet (eller tollvesenet) har mulighet.
  3. Fartsgrensen er over 80, kontrollørene tar igjen vogntoget og anmelder saken.

Ja, det er et problem fortsatt

Nå har det gått fire år siden vi sist var på Taraldrud under storkontrollen og omtalte problemet. Hvordan er situasjonen nå? Vi tok spørsmålet til samme distrikt, ettersom Taraldrud ligger i et område der fartsgrensen er så høy at man ikke uten videre kan ta igjen transporter som ikke frivillig svinger inn på plassen.

- Vi har ikke tall på hvor mange som unndrar seg kontroll, men vi opplever ofte at de som ikke ønsker å bli kontrollert, har en grunn til det. Dette er kjøretøy som er interessante for oss å se på. Dagens fagleder Erik G. Tangen vil gjerne belyse problematikken, men ønsker ikke å kommentere hvorvidt han selv ønsker retten til å bruke blålys. - Dette er en sak for vegdirektoratet. Det er mye som spiller inn. Vi forholder oss til rammene satt derfra og følger regelverket vi får, sier han.

Er det et problem at enkelte unndrar seg kontroll?

Ja, det vil jeg helt klart si, avslutter Tangen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078