23948sdkhjf

Transport og korona akkurat nå

NLF har opprettet markedsplass for utveksling av sjåførtjenester. Oppsummering av siste nyheter og utvikling.

Saken oppdateres. Og tips oss gjerne på desken@tungt.no

Mandag 16. mars ser ut til å bli en strålende fin dag i koronaens tidsalder, værmessig i det minste.

Dispensasjonen hos Statens vegvesen finner du her.

Etter den famøse hamstreperioden i slutten av forrige uke, meldes det at sjåfører landet over har brukt helgen til å fylle opp norske butikker med matvarer og nødvedighetsartikler.

VGs sak her antyder at den verste hamstringen er over

For transportfolket kommer imidlertid utfordringene til å stå i kø utover dagen. Dog ikke i bilkø. Utenfor vinduet mitt går en av Norges aller mest trafikkerte veistrekninger. Her suser tungtransporten uhindret forbi, med bare noen få personbiler i ny og ne.

Men som NLF melder er konsekvensene av korona allerede at mange store og små transportbedrifter sliter. Noen har sjåfører i karantene og mangler folk til å kjøre bilene, andre merker at oppdragsmengden stopper opp.

NLF har bla. derfor åpnet en markedsplass for utveksling av sjåførbehov - sjekk den ut her

En nyhet som kanskje også blir godt mottatt er at Statens vegvesen har besluttet å ikke gjennomføre manuell billettering på riksveiferjene.

Se melding på autopassferje.no her

I sosiale media, ofte kalt facebook, har det også denne helgen vært uttrykt misnøye over hvordan sjåfører blir møtt ute i samfunnet. Spesielt imøtekommenhet ute på losseplasser og bensinstasjoner, hvor tilgang til toaletter og vaskemuligheter er enda dårligere enn normalt, er en gjenganger. Og det henger jo ikke på greip når samfunnet omsider har oppdaget hvor viktig transporten er. Vår alles kjære Tom Holshagen er antagelig godt på vei mester i dårlige korona-vitser, men han la ut denne tenksomme teksten over.

Bildet under og på front er lånt av Finn Andre Fredvig-Erichsen fra facebook.

Statens vegvesen utsetter fristen for EU-kontroll, link her.

Noe av det mest utfordrende i dagene fremover blir kryssing av landegrenser, både med og uten lastebil, med og uten karantenevedtak. NLF har denne informative artikkelen om sjåfører, som stort sett skal være unntatt karantene - men ikke alltid:

"Mange bedrifter har utenlandske sjåfører som jobber turnus, gjerne med 14 dager på og 14 dager av. De som ikke kommer til Norge med lastebil, men som ankommer fra hjemlandet med fly for å iverksette en arbeidsperiode, blir nå avvist ved ankomst eller satt i karantene på lik linje med andre reisende."

Danmark ble stengt i helgen, Fjordline innstiller svært mye ifølge NRK. Og selv grensen til Sverige, som så langt har hatt langt mindre strenge tiltak enn Norge, kan nå bli komplisert, melder NRK i denne saken.

De fleste av oss har nok allerede rukket å begynne å tenke på om man står i fare for permittering - eller sågar miste jobben. Det er arbeidstagere i små bedrifter med svak økonomi, og ikke minst selvstendig næringsdrivende som ligger svakeste an.

Heldigvis er stort sett alle arbeidslivets organisasjoner på banen med forslag og krav til regjeringen om tiltak og kompensasjon.

NLF var tidlig ute med sin tiltakspakke, og YS har nettopp redegjort for sin innstilling. Trykk på blålenker for å lese.

Og det virker som om regjeringen lytter. Erna og co har lagt fram en tiltakspakke på 100 milliarder kroner, som skulle rekke en stund. Og om VG har rett i denne saken, blir det full lønn i 15 dager for alle som blir permittert grunnet korona.

VG har også følgende nyheter for dagen:

  • Fra og med klokken 08 mandag innføres midlertidig grensekontroll på indre Schengen-grense. Norske statsborgere vil fortsatt kunne reise til og fra Norge, men må ha med seg pass. Politiet kan utøve personkontroll på flyplasser, havner og grenseoverganger, og bortvise utlendinger uten oppholdstillatelse.
  • Flere kommuner i Nord-Norge har i helgen innført karantenekrav for folk som har vært i Sør-Norge, med tilbakevirkende kraft til 10. mars.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11